با حکم سرپرست وزارت بهداشت
لاریجانی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابقا شد
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- باقر لاریجانی با حکم سرپرست وزارت بهداشت در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابقا شد.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- باقر لاریجانی با حکم سرپرست وزارت بهداشت در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابقا شد.
به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سعید نمکی در حکم خود خطاب به باقر لاریجانی بر توسعه آموزش پزشکی در راستای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و در راستای خودکفایی کشور تاکید کرد و نوشت: پس از سالها بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاهها تعدد رشته های تحصیلی و تعداد دانشجویان مبتنی بر نیازسنجی سالهای آتی کشور، ضروری است که منابع محدود کشور را صرف تربیت نیروهایی نکنیم که در آینده جایگاهی برایشان در نظام ارائه خدمت تعریف نکرده ایم.
وی ادامه داد: اینجانب به همراه بعضی از دوستان در طراحی مدل آموزشی جامعه نگر (COME) حدود 30 سال پیش تلاش کردیم و هدفمان تقویت آموزشهای جامعه محور (Community based learning) به جای بیمارستان محور (Hospital based learning) بود. متاسفانه هنوز اکثر رشتههای تحصیلی از این شیوه آموزشی محرومند و این خود عاملی است تا دانش آموختگان ما با مشکلات جامعه و نظام ارائه خدمت بیگانه باشند. رسالت ما برداشتن دیوار بین دانشگاه و مردم است که امیدوارم جناب عالی و همکاران ارجمندتان بیشتر بدان بپردازید.
سرپرست وزارت بهداشت در این حکم نوشت: سیاست سالهای اخیر، افزایش تحصیلات تکمیلی و برچیدن دورههای کوتاه مدت است. این شیوه تربیت نیروی انسانی علاوه بر تحمیل هزینه سنگین، اثربخشی هزینه کرد را زیر سوال میبرد و زیرساختهای نظام ارائه خدمت را که در سالهای اخیر با هزینه فراوان تهیه شده به دلیل عدم حضور نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بلااستفاده میگذارد. تربیت نیروهای پرستاری و پیراپزشکی مورد نیاز کشور از این مقوله است. باتوجه به منابع محدود باید دورهها را کوتاه تر، مهارتها را افزونتر و نیروی انسانی را کارآمدتر کنیم.
نمکی همچنین بر استفاده از ظرفیت اندیشمندان دانشگاههای علوم پزشکی در سیاستگزاریهای کلان وزارت بهداشت تاکید کرد و خطاب به معاون آموزشی وزارت بهداشت نوشت: غفلت از این ظرفیت، خسرانی جبران ناپذیر خواهد بود. لذا انتظار میرود دانشگاه های ما اتاق فکر کشور برای برنامه ریزیهای کلان باشند که جناب عالی میتوانید موارد مهم در همه حوزهها را با همکاران ارجمند دانشگاهی در میان بگذارید و نظرات ایشان را جمع بندی و به عنوان نقشه راه به اینجانب ارائه فرمائید.
وی به موضوع بیماریها نیز اشاره و بیان کرد: مستحضرید امروز بیماریهای واگیر نوظهور، بیماریهای غیر واگیر و مولفههای اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) مواردی است که نظام سلامت را مورد تهدید جدی قرار میدهد. آموزش و آشنایی دانشجویان با پدیدههای فوق در آینده میتواند در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این موارد بسیار موثر باشد.
نمکی در این حکم به استفاده از ظرفیت پزشکان عمومی نیز اشاره کرد و نوشت: توسعه پزشکی خانواده و نظام ارجاع که اجزای تفکیک ناپذیر یکدیگرند به دلیل کمبود پزشک خانواده معطل مانده، ضروری است با استفاده از ظرفیت کم نظیر پزشکان عمومی و گذراندن دورههای کوتاه مدت از خیل عظیم پزشکان عمومی آموزش دیده در این عرصه بهره ببریم. منتظر ماندن برای فارغ التحصیلی متخصص پزشک خانواده، سالها این پروژه عظیم ملی را معطل خواهد گذاشت، گرچه فارغ التحصیلان دوره تخصصی مذکور نیز میتوانند به عنوان هستههای مرکزی آموزش و پایش مستمر این فعالیت به کار گرفته شوند. ضمنا آموزش پزشکی خانواده نیز باید جزو لاینفک دوره پزشکان عمومی باشد.
سرپرست وزارت بهداشت به تغییر سبک زندگی نیز اشاره و بیان کرد: برای تغییر سبک زندگی مردم در راستای کاستن از بار بیماریها لازم است بستههای آموزشی با زبان قابل درک برای گروههای هدف در جامعه تهیه کنیم.
رسالت ما علاوه بر آموزش دانشجویان و دستیاران آموزش همگانی در راستای کاهش مشکلات نظام سلامت نیز هست و غفلت از این رسالت اجتماعی مردم را به ناچار به دام آموزشها و تبلیغات غیر علمی و غیر حرفه ای سایتهای رنگارنگ و بی محتوی خواهد انداخت.
نمکی نوشت: این روزها مواردی مبنی بر تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ادغام آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح میشود. این رویکرد با توجه به ضرورت بهره گیری آموزش پزشکی از فضا و عرصه بهداشت و درمان تفکیک آموزش از این دو حوزه مهم را غیرممکن میکند. لذا جهت مقابله با این رویکرد غیر منطقی ضروری است جناب عالی و همکارانتان مستندات کافی برای توجیه عدم امکان این سه جزء تفکیک ناپذیر فراهم کنید.
اجتمام *9482 * 3063
انتهای پیام /*