رییس دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد
کمبود الگوهای رفتاری و اجتماعی اثرگذار در جامعه
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: کمبود الگوهای رفتاری و اجتماعی اثرگذار در جامعه، نسل جوان و به ویژه دانشجویان دیده میشود و باید برای رفع این مسائل اقدام کرد.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، دکتر محمدتقی احمدی در جلسه شورای مشورتی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس که با هدف بررسی اولویتهای فرهنگی دانشگاه و پیش بینی راه کارهای اجرای آنها برگزار شد، به اهمیت حضور اساتید صاحبنظر حوزهی فرهنگی و اجتماعی در شورای مشورتی اشاره کرد و گفت: حضور اساتیدی که سابقه درخشان در عرصه فرهنگی دارند و میتوان از کمک فکری آنها بهره برد، برای پایش فرهنگی دانشگاه لازم است. شورای فرهنگی و اجتماعی مسئولیت برنامه ریزی و اثرگذاری بر اعضای دانشگاه را بر عهده داد ولی بدون کمک متفکران و اساتید صاحبنظر این امر میسر نیست.
رییس دانشگاه تربیت مدرس افزود: هدف این جلسه بررسی اولویتهای فرهنگی دانشگاه از محورهای اقدام، روش اقدام، پایش و روش پایش است. در شرایط کنونی جامعه الگوهای تفکری نسل جوان به خصوص دانشجویان دچار پراکندگی، نابسامانی و عاری از مؤلفههای قوی شده است. کمبود الگوهای رفتاری و اجتماعی اثرگذار در جامعه، نسل جوان و به ویژه دانشجویان دیده میشود و باید برای رفع این مسائل اقدام کرد.
در ادامه این جلسه دکتر ناطق معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی ضمن اشاره به تبیین استراتژی فرهنگی دانشگاه در 14 فصل در زمان معاونت فرهنگی پیشین خاطرنشان کرد: بر اساس این 14 سرفصل فعالیت هایی انجام و کارگروههای فرهنگی دانشکدهها و مجمع فرهنگی اساتید تشکیل شد. شورای مشورتی فرهنگی و اجتماعی نیز به منظور کمک گرفتن از اعضای هیأت علمی صاحب ایده برای تعیین اولویتهای فرهنگی دانشگاه تشکیل جلسه داد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه به برخی از اهداف استراتژیک حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: تقویت روحیه نشاط و شادابی دانشجویان، افزایش روحیه خلاقیت و نوآوری، گسترش و تعمیق ارزشهای دینی و اخلاقی، تعمیق فرهنگ، تمدن و هویت ملی، تقویت ارتباط و تعامل استادان و دانشجویان، پاسخگویی شفاف و تسهیل اجرای برنامه ها، نهادینه کردن و تعمیق برنامههای فرهنگی با تأکید بر دوری از سطحی نگری و مطالعه نیازها و آسیبهای اجتماعی، برخی از اهداف استراتژیک فرهنگی دانشگاه است.
در ادامه این نشست هر یک از اساتید به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که از جمله آنها میتوجه به مفهوم فرهنگ، نحوه مدیریت و چگونگی پیاده سازی اولویتهای فرهنگی برای نیل به نتیجه مطلوب، لزوم انجام فعالیتهای فرهنگی در چارچوب علمی و برنامه ای و در جهت تقویت تفکر و متمرکز بر نیازهای داخلی و خاص دانشگاه، تقویت نشاط و امید و همچنین تقویت روحیه و ترغیب فعالیتهای داوطلبانه، جدا نماندن معاونت فرهنگی از سایر مسئولین، گسترش فعالیتهای فرهنگی در خوابگاهها، لزوم آموزشهای دائمی ضمن خدمت در حوزه فرهنگی برای اساتید به دلیل داشتن بیشترین ارتباط با دانشجویان مطرح شد.
همچنین توجه به اهمیت برنامه ریزی عمیق فرهنگی با اثرگذاری طولانی مدت به جای فعالیتهای مقطعی، عدم امکان پیشبرد فعالیتهای فرهنگی با بایدها و نبایدها، تأکید بر جدایی ناپذیری فعالیتهای فرهنگی از سایر فعالیتها ( فعالیتهای آموزش و پژوهشی دانشگاه)، تعریف و مشخص سازی دقیق مؤلفههای فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و ترویج آن در 4 بخش اساتید، دانشجویان، مدیران و کارکنان، عدم پیشبرد فعالیتهای فرهنگی با آیین نامه و بخش نامهها و لزوم تبیین الگوهای علمی در زمینه اشاعه فرهنگ، ضرورت توجه به دو مقوله مخاطبین و تنوع موضوعات و مباحث فرهنگی برای به ثمر رسیدن اقدامات فرهنگی دانشگاه، توجه به خانواده دانشگاه تربیت مدرس شامل سه قشر دانشجو، استاد و کارمند برای اعتلا و رشد فرهنگی دانشگاه نیز در این جلسه مطرح شد.
در جلسه شورای مشورتی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس مباحثی همچون شناخت مشکلات و بررسی جوانب مختلف مسائل فرهنگی برای تدوین و ارائه راه حل و در نهایت رفع ریشه ای معضلات، توجه بیشتر به مسائل هنری، برگزاری نشستهای آزاد با دانشجویان و تقویت احساس یکرنگی و صمیمیت با مسئولین دانشگاه، دایر کردن مرکز مشاوره فرهنگی و اجتماعی در معاونت فرهنگی دانشگاه، برگزاری اردوهای فرهنگی، واگذاری کار هر صنف به خودشان، لزوم همگامی مدیران و معاونتهای دانشگاه برای پیشبرد اهداف فرهنگی و نه خنثی کردن فعالیتهای یکدیگر، تحلیل مسائل و مشکلات فرهنگی دانشگاه در سنوات گذشته، مطالعه مستمر آسیبها و ترویج همدلی و همدردی، تقویت انجمنهای علمی- دانشجویی و انجام نظر سنجیهای دائمی از مهمترین مباحث مطرح شده توسط حاضرین بود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، در پایان این نشست دکتر احمدی خواستار ارائه اولویتهای اقدام بر اساس طرح معاونت فرهنگی و نیز روش اقدام و ارزیابی عملکرد فرهنگی دو سال اخیر دانشگاه شد.
انتهای پیام