در گفتگو با مهر مطرح شد؛
انتقال صرف دانش در مدارس شهروند دوستدار محیط زیست تربیت نمیکند
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه با انتقال صرف دانش شهروند دوستدار محیط زیست تربیت نمیشود، از آموزش و پرورش خواست از ابتدایی دانش آموزان را با طبیعت و محیط زیست آشنا کنند.
تبسم مهر - یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه با انتقال صرف دانش شهروند دوستدار محیط زیست تربیت نمیشود، از آموزش و پرورش خواست از ابتدایی دانش آموزان را با طبیعت و محیط زیست آشنا کنند.
خبرگزاری مهر ؛ گروه جامعه: صفورا زواران حسینی که از سال 81 در مدارس تهران مشغول به تدریس و برگزاری دورههای آموزشی محیط زیست و باغبانی و کلاسهای فوق برنامه در همین راستاست و از سال گذشته مدرس کتاب «انسان و محیط زیست» برای پایه یازدهم است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کمیت و کیفیت این کتاب و چالشهای تدریس آن در مدارس گفت: برای اینکه کتابی درباره محیط زیست، بخشی از کتابهای آموزش و پرورش شود، گروههای بسیاری تلاش کردند تا این اتفاق رخ بدهد.
وی ادامه داد: کتاب انسان و محیط زیست کمبودی در محتوا ندارد و اتفاقا نقدی که به آن وارد است این است که دچار ازدیاد مطلب است و مشکل جامعیت زیاد آن است. این مسئله از آن رو مشکل ساز است که عموما معلم متخصص، این درس را تدریس نمیکند و معلمهای دروس زیست و جغرافیا و حتی شنیده ام دبیر ریاضی این درس را به عنوان یک درس حفظی تدریس میکند در صورتیکه این درس حفظی نیست.
این معلم که در رشته مهندسی محیط زیست تحصیلات خود را به پایان رسانده است در ادامه بیان کرد: قصه اینجاست که این درس در حال حاضر با انتقال دانش زیاد در حال تدریس به دانش آموزان است و ما از طریق دانش نمیتوانیم در رفتار تغییری ایجاد کنیم. ما باید به عنوان یک شهروند بتوانیم در مغز خود تحلیل کنیم و فکر کنیم چه کار میتوانیم انجام دهیم تا مشکلات زیست محیطی امان رفع شود. این کتاب نمیتواند این امکان را فراهم کند.
زواران حسینی بیان کرد: این کتاب یک منبع است و نمیتوان با خواندن آن تبدیل به شهروند دوستدار محیط زیست شد. البته این میان نقش معلم و روش تدریس او بسیار مهم است. اما همانطور که گفتم این کتاب عموما با معلم متخصص در مدارس تدریس نمیشود. من با دانش آموزی در ماکو صحبت میکردم که میگفت معلمشان از خط به خط کتاب سوال در میآورد که دانش آموزان آن را حفظ کنند. اما شخص من تحلیلی به دانش آموزان درس میدهم و پایان ترم هم سوالهای تحلیلی میپرسم. فیلم نشانشان میدهم و با هم درباره مسائل محیط زیست حرف میزنیم. درباره اینکه چطور بحران ایجاد میشود و چگونه میتوان بحران را رفع کرد حرف میزنیم.
در مدرسه باید طرح هایی در راستای حفاظت از محیط زیست اجرا شود. اینکه کتابی داشته باشیم که نمره ای هم داشته باشد ما را به نقطه مطلوب نمیرساند. باید یک برنامه از اول ابتدایی برای ساختن شهروند مسئول در قبال محیط زیست داشته باشیم و مطابق با سن دانش آموزان پیش بیاییم
وی گفت: در نهایت هم اعتقادم بر این است که لزوما این درس میتواند به عنوان یک کتاب درسی تدریس نشود و باید در همه ابعاد زندگی و در درسهای دیگر حرفهای محیط زیستی زده شود. در مدرسه باید طرح هایی در راستای حفاظت از محیط زیست اجرا شود. اینکه کتابی داشته باشیم که نمره ای هم داشته باشد ما را به نقطه مطلوب نمیرساند. باید یک برنامه از اول ابتدایی برای ساختن شهروند مسئول در قبال محیط زیست داشته باشیم و مطابق با سن دانش آموزان پیش بیاییم.
این کارشناس حوزه محیط زیست در توضیح بیشتر بیان کرد: باید تا وقتی سن بچهها کمتر است روی ارتباط بچهها با طبیعت کار کرد. نمیشود هیچ تلاشی در مقطع ابتدایی در این زمینه صورت نگیرد و به دبیرستان که رسیدند و در حالیکه هیچ حسی نسبت به محیط زیست ندارند، آنها را تبدیل به شهروند دوستدار محیط زیست بکنیم. خیلی باید پایه ایتر و با فراغ بال بیشتری باید این فرهنگسازی انجام شود. ما نمیتوانیم در دبیرستان که بچهها درگیر تست و کنکور هستند از آنها بخواهیم بر مشغله هایشان اضافه شود.
وی با اشاره به اینکه تغییر نگرشی در حوزه مهارتهای اینچنینی باید در آموزش و پرورش ایجاد شود، اظهار کرد: چیزی که من متوجه شده ام این است که این مسائل به صورت صوری در مدارس برگزار میشود. مثلا برای محیط زیست مسابقه میگذارند و جایزه میدهند. از چنین نگرشی شهروند مسئول و دوستدار محیط زیست بیرون نمیآید و تغییر رفتاری صورت نمیگیرد.
زواران حسینی در پایان بیان کرد: من توصیه ام این است که همه دبستانها یک باغچه داشته باشند. بچهها بتوانند از کودکی کشت و کار کنند و در مدرسه اگر میشود چند جانور اهلی وجود داشته باشد و زمینه نگهداری آنها مهیا باشد. بچهها باید وقتی از زندگی خود را در طبیعت بگذرانند. رابطه یک فرد وقتی از بچگی با طبیعت خوب نیست و مهم نیست سر راهش به مدرسه یا در حیاط مدرسه درختها سالم هستند یا نه، برایش چه اهمیت دارد جانوارن محیط زیست در خطر هستند یا نه. حالا ما تمام این مفاهیم را به صورت دانش در کتاب بگنجانیم. چه فایده ای دارد؟