یک شاعر مطرح کرد؛
شعر با بحران مخاطب روبرو نیست
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - محمود اکرامیفر گفت: مخاطب امروز شعر خیلی زیاد است و با بحران مخاطب روبرو نیستیم اما ما با بحران در فروش و چاپ کتاب و همچنین صنعت نشر مواجهایم.
تبسم مهر - محمود اکرامیفر گفت: مخاطب امروز شعر خیلی زیاد است و با بحران مخاطب روبرو نیستیم اما ما با بحران در فروش و چاپ کتاب و همچنین صنعت نشر مواجهایم.
به گزارش خبرگزاری مهر ، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع بحران مخاطب در شعر امروز ایران با حضور محمودرضا اکرامی فر و بهمن بنیهاشمی از شاعران و پژوهشگران ادبی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.
اکرامی فر در این برنامه گفت: مخاطب امروز شعر خیلی زیاد است و با بحران مخاطب روبرو نیستیم اما ما با بحران در فروش و چاپ کتاب و همچنین صنعت نشر مواجهایم. باید بپذیریم امروز رسانههای جدید جای کتاب را میگیرند و این لزوما مسئله خوب یا بدی نیست. شرایط اقتضا میکند مخاطب با کمترین هزینه بیشترین دادهها و اطلاعات را بگیرد. مخاطب امروز ما شعر تازه و ناب میخواهد و با یک جستجوی ساده در اینترنت میتواند به شعر مورد نظر خود دست یابد.
وی افزود: ما امروز در عصر شهروند رسانه زندگی میکنیم و یک شاعر باید به اندازهای سواد رسانهای خود را افزایش دهد تا با رسانههای جدید وارد چالش شود و با عنوان یک رسانه، به تعیین، تولید و توزیع پیام خود اقدام کند. ما در حوزه شعر و نشر باید به هلدینگ نشر برسیم. یعنی یک ناشر فقط به شکل کاغذی اکتفا نکند و به انواع مدلها برای نشر کتاب خود توجه کند در غیر این صورت از دنیا عقب خواهد ماند.
در ادامه این برنامه فرهنگی، بنیهاشمی گفت: بهترین الگویی که میتواند سرمشق ما برای تصمیمگیریها در حوزه ادبی قرار گیرد، تاریخ ادبیات است. دید اقتصادی و بازاری برخی ناشران به کتاب باعث میشود جایگاه اجتماعی شاعر ضعیفتر نسبت به شاعر قویتر تغییر کند. در حال حاضر به راحتی میتوان یک شعر را به محض سرودن در فضای مجازی قرار داد و به همین خاطر کتابخوانی تا حدود زیادی دچار پسرفت شده است.
بنیهاشمی گفت: تذکرهها و آثار ادبی در گذشته نشان میدهد اقبال عموم نسبت به شعر بیشتر بوده و شاعرانی که در گذشته این اقبال عموم را به دست میآوردند از جایگاه بالاتری نسبت به شاعران فعلی برخوردار بودند.