معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
طرحی برای «خشونت زدایی همه جانبه از مدارس» در دست تدوین است
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این معاونت به دنبال طراحی مدلی برای «خشونت زدایی همه جانبه در مدارس» است. نمیتوان در این مسیر تنها روی دانش آموزان و یا معلمان تمرکز کرد.
تبسم مهر - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این معاونت به دنبال طراحی مدلی برای «خشونت زدایی همه جانبه در مدارس» است. نمیتوان در این مسیر تنها روی دانش آموزان و یا معلمان تمرکز کرد.
به گزارش خبرنگار مهر ، با توجه به افزایش بازتاب تنبیه هایی که این روزها در مدارس صورت میگیرد، در فضای مجازی، و از سوی دیگر افزایش میزان برخوردهای دور از شان با معلمان توسط اولیا و گاها دانش آموزان، بار دیگر اهمیت تعلیم و تربیت و آسیب شناسی بحثهای روانی-اجتماعی در نهاد مدرسه و میان ذی نفعان نظام تعلیم و تربیت که شامل دانش آموزان، معلمان، اولیا میشود، مشخص شده است.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر که این معاونت به دنبال طراحی مدلی برای «خشونت زدایی همه جانبه در مدارس» است، گفت: موضوعاتی که این روزها در فضای مجازی خصوصا مطرح میشود و شامل تنبیه دانش آموزان یا برخورد با یک معلم توسط اولیا است، جنبههای متفاوتی دارد. ما در حال حاضر دنبال این هستیم که در شیوههای یادگیری مداخله کنیم و این حوزه را منعطف کنیم که در این مسیر گامهای موثری برداشته شده است. در ادامه باید به دنبال یک نگاه همه جانبه در مدارس متمرکز بر مسائل و عناصر روانی، اجتماعی باشیم.
وی ادامه داد: مهارتهای اجتماعی و روانی خود یکی از عوامل اثر گذار بر یادگیری است و از همین رو برای ما توجه به آن اهمیت دارد. تصور من این است که باید یک نگاه همه جانبه روی بحث «خشونت زدایی از مدارس» داشته باشیم. نمیتوان در این مسیر تنها روی دانش آموزان و یا معلمان تمرکز کرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: وقتی از خشونت صحبت میکنیم هم از خشونت کلامی سخن میگوییم و هم از خشونت غیرکلامی. هر دو شکل این خشونت شیوههای متفاوتی دارد. خشونت همسالان نسبت به همسالان، خشونت معلم نسبت به دانش آموز و بر عکس، خشونت معلمان نسبت به یکدیگر در فضای مدرسه، خشونت مدیر نسبت به کادر مدرسه، خشونت والدین نسبت به معلم و بر عکس، همه شکل هایی از خشونتهای شناخته شده موجود است. ممکن است نسبت به نشانگرهای برخی از این مولفهها شناخت نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: اکثر خشونت هایی را که بعضا شاهد هستیم از نوع تنبیههای فیزیکی است اما آسیب رسانی خشونت کلامی بسیار بیشتر و البته پنهانتر است.
وی درباره طرحی که این معاونت در بحث خشونت زدایی در مدارس دنبال میکند، بیان کرد: ما به دنبال الگویی هستیم که توانمند سازی و آگاهی بخشی را در این بحث میان ذی نفعان نظام آموزشی بالا ببریم. خشونت زدایی همه جانبه در مدارس به این معناست که باید بتوانیم آگاهی و آموزشهای لازم را به معلمان، مدیر، دانش آموزان و اولیا بدهیم و آنها را بر این مسائل حساس کنیم.
حکیم زاده اظهار کرد: باید به سمتی برویم که شاهد محیطهای انسانیتر و به دنبالش شادتر در مدارس باشیم. تا این نگاه همه جانبه نباشد و تک بعدی این مسئله را ببینیم و مثلا تنها بر تبیههای فیزیکی که البته واقعا به ندرت صورت میگیرد متمرکز شویم، ما نمیتوانیم محیط مدرسه را یک محیط امن روانی اجتماعی کنیم وبه دنبال آن قطعا آسیبهای دیگری خواهیم داشت. نکته مهم این است که بسیاری از ترک تحصیلها یا افت تحصیلی به دلیل مواد آموزشی نیست بلکه به خاطر بیزاری از مدرسه و عدم تعلق به مدرسه صورت میگیرد.
وی اضافه کرد: عوامل موجود در مدارس از حیث روانی اجتماعی انگیزه یادگیری را کاهش یا افزایش میدهد و اگر نگوییم بیشتر از روش تدریس دروس بر یادگیری اثر گذار است، کمتر از آن نیست. ما باید بتوانیم به عنوان یک موضوع پر اهمیت بر مقطع ابتدایی توجه کنیم چرا که نخستین تجربههای اجتماعی کودک از این سنین آغاز میشود.