"مدرسهمحوری" اصلیترین سیاست آموزش و پرورش برای عبور از مشکلات
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - وزیر آموزشوپرورش گفت: اصلیترین سیاست آموزش و پرورش برای عبور از مشکلات، مدرسهمحوری است؛ مدرسهمحوری یعنی اینکه اجازه بدهیم تا مدرسه بهعنوان رکن اصلی آموزش و پرورش روی پای خود بایستد اما متاسفانه در حال حاضر، این چنین نیست.
تبسم مهر - وزیر آموزشوپرورش گفت: اصلیترین سیاست آموزش و پرورش برای عبور از مشکلات، مدرسهمحوری است؛ مدرسهمحوری یعنی اینکه اجازه بدهیم تا مدرسه بهعنوان رکن اصلی آموزش و پرورش روی پای خود بایستد اما متاسفانه در حال حاضر، این چنین نیست.
- اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ سید محمد بطحایی در گردهمایی مشاوران و کارشناسان امور زنان آموزش و پرورش کشور با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امیدوارم در چهل سالگی انقلاب اسلامی با دستاوردهای خوبی مواجه شویم تا مسیر روشن و پرفروغ که تاکنون طی شده است با شتاب بیشتری استمرار پیدا کند؛ از حیث کمی دستاوردهای خوبی داشتیم اما در بحث کیفی باید تلاشهای بیشتری کنیم و هنوز مسائلی وجود دارد که باید توجه ویژهای شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به یاد ندارم سالی باشد که معیشت معلم و شایستگیهای معلم مسئله نباشد، گفت: بسیاری از مسائل که امروز مطرح میشود سالیان گذشته هم مطرح بوده است و این در حالی است که در طی 40 سال گذشته تلاشهای بسیاری صورت گرفته است و انرژی و منابع زیادی برای برطرف کردن مسائل صرف شده است اما هنوز در کیفیت با مشکلاتی روبهرو هستیم.
بطحایی خاطرنشان کرد: صرفنظر از تلاشها و خدماتی که تاکنون در آموزش و پرورش داشتهاید، اگر آموزش و پرورش راه خود را برای حل مسائل تغییر ندهد در سالهای آینده مجدداً این مشکلات مطرح خواهد شد و تاکنون وزیری موفقتر بوده که اعتبار بیشتری از دولت گرفته باشد در حالی که تنها راه نجات آموزش و پرورش این است که برای یک مرتبه هم که شده است به موفقیت در مسیر آینده توجه کنیم و از مسیرهای امتحان شده نرویم که اگر این باشد بدون شک بازهم این مشکلات را داریم.
بطحایی با بیان اینکه اصلیترین سیاست آموزش و پرورش برای عبور از مشکلاتش، مدرسهمحوری است، گفت: مدرسهمحوری یعنی اینکه اجازه بدهیم تا مدرسه به عنوان رکن اصلی آموزش و پرورش روی پای خود بایستد اما متاسفانه در حال حاضر، این چنین نیست و مدرسه تنها اجراکننده است.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به نتایج تحقیقی که انجام شده است، اظهار کرد: در طول سه ماه 256 بخشنامه تجویزی به مدرسه داده شده است و همین تعداد بخشنامه نشان میدهد که مدارس فقط اجراکننده هستند و باید مسیر را تغییر دهیم و مدرسه باید نقش تصمیم گیری داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مواردی که باید در این مسیر اتفاق بیافتد چابکسازی آموزش و پرورش در بیرون از محیط مدرسه است؛ ساختار ظرفی برای محتوا است که گاهی اوقات این ساختار مانع رشد محتوا میشود و تا چابکسازی صورت نگیرد این اتفاق نخواهد افتاد و اگر مدرسهمحوری اتفاق نیفتد، در چهل سال آینده باز همین مسائل وجود خواهد داشت.
بطحایی با اشاره به چابکسازی ساختار آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر در تشکیلات حوزه ستادی دفتر زنان وجود ندارد و تلاش میکنیم در بخش حوزه ستادی این موضوع ضعیف و کوچک نشود و از شما در خواست دارم مصرانه در جایی که باید عدالت آموزشی پایش شود، پیگیر باشید.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مهمترین رسالت همکاران در حوزه زنان رصد و پایش عدالت آموزشی است و از حیث کمی موفقیتهایی داشتهایم اما حیث کیفی نیاز است تا تلاشهای بیشتری صورت بگیرد و درحوزه استانها هم دقت میشود تا لطمه ی به این ماموریت زده نشود.
وی اضافه کرد: نشاط و سرزندگی برای بانوان بیش از مردان اهمیت دارد و در دوره ابتدایی به دنبال این هستیم باید برنامه درسی به ویژه در دوره ابتدایی در اکثر موارد به هنر و ورزش تخصیص داده شود چرا که نوجوانان در زندگی خود به اینها بسیار نیاز دارند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد: امروز نسبت زنان به مردان در آموزش و پرورش حدوداً به نسبت 58 به 42 رسیده است و تلاش میکنیم از این ظرفیت عظیم در پستهای مدیریتی بیشتر استفاده کنیم.
معاون آموزش ابتدایی مسئول نظارت بر عدم استفاده از کتابهای آموزشی در دبستانها شد
وجود کلاسهایی با بیش از 46 دانشآموز در دوره ابتدایی/لطمه به یادگیری و تربیت در کلاسهای شلوغ
انتهای پیام/