برای کالاهای مصرفی؛
برچسب نامرئی چند بار مصرف با نور تولید شد
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - برچسب زدن بر روی محصولات برای مطلع شدن مشتری از ویژگیهای آن یکی از اصول بازاریابی است و پیشرفت فناوری تولید برچسبهای چندبار مصرف نامرئی را با استفاده از نور ممکن کرده است.
تبسم مهر - برچسب زدن بر روی محصولات برای مطلع شدن مشتری از ویژگیهای آن یکی از اصول بازاریابی است و پیشرفت فناوری تولید برچسبهای چندبار مصرف نامرئی را با استفاده از نور ممکن کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه درسدن آلمان که این برچسبها را طراحی کرده اند، میگویند آنها شفاف و سیاه رنگ بوده و با استفاده از ورقههای پلاستیکی حاوی مولکولهای فلورسنت تولید شده اند.
ضخامت این برچسبهای نامرئی کمتر از 50 میکرومتر بوده و لذا نازکتر از موی انسان هستند. مولکولهای فلورسنت معمولا در تاریکی غیرفعال باقی میمانند. زیرا اکسیژن موجود در پلاستیک حاوی این ماده انرژی نوری آنها را جذب میکند. اما وقتی بخشی از این برچسب در معرض نور ماوراء بنفش قرار میگیرد، واکنش شیمیایی موجب حذف اکسیژن و روشن شدن برچسب میشود.
با استفاده از اشعه ماورا بنفش یا لیزر میتوان تنها بخش هایی از یک برچسب نامرئی را مشاهده کرد و البته این روش نیاز به استفاده از برچسبهای سنتی کاغذی یک بار مصرف را هم از بین میبرد. گفتنی است که این برچسبها تا 40 بار قابل استفاده هستند و تولید هر متر مربع آنها کمتر از 2 یورو هزینه در بر دارد.