در گفتگو با مهر مطرح شد
طرح «خشونتزدایی همهجانبه از مدارس» ضامن شادی در مدارس است
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش معتقد است طرح «خشونتزدایی همهجانبه از مدارس» ضامن شادی در مدارس است و تا کودکان شادی را به صورت درونی حس نکنند نمیتوان به این مهم دست پیدا کرد.
تبسم مهر - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش معتقد است طرح «خشونتزدایی همهجانبه از مدارس» ضامن شادی در مدارس است و تا کودکان شادی را به صورت درونی حس نکنند نمیتوان به این مهم دست پیدا کرد.
به گزارش خبرنگار مهر ، چندی پیش رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در گفتگو با مهر از تلاش برای تدوین طرحی به نام «خشونت زدایی همه جانبه از مدارس» خبر داد. این طرح در راستای بالابردن مهارتهای اجتماعی روانی در سه ضلعی مدرسه، دانش آموزان و والدین قرار است تدوین شود و همه وجوه خشونت احتمالی در مدارس که بارزترین نمودش را میتوان تنبیه دانش آموزان در نظر گرفت، در بر میگیرد.
حکیم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه این طرح در حال حاضر در چه مرحله است، بیان کرد: ما این روزها درگیر به سرانجام رساندن طرح بازی و یادگیری هستیم که قرار است در 10 استان و در هر استان در 100 مدرسه اجرایی شود. از این طرح که فارغ شدیم سراغ تدوین نهایی طرح «خشونت زدایی همه جانبه از مدارس» میرویم. البته طرح بازی و یادگیری تا پایان دهه فجر در همه استانها عملیاتی میشود.
وی ادامه داد: ما معتقد هستیم اگر قرار است شادی در مدارس ما حاکم شود، باید این شادی را درونی کنیم و شادی درونی نمیشود مگر آنکه در هیچ مدرسه ای و در هیچ سطحی از آن شاهد خشونت آشکار و پنهان نباشیم. ما عناصر و نشانگان این مبحث را مشخص کرده ایم. در گام بعدی برای اجرایی شدن طرح که مهمترین مبحث آن توانمدسازی روانی -اجتماعی معلمان، مدیران و اولیا است باید فکر کنیم.
حکیم زاده با اشاره به اینکه راهبران آموزشی میتوانند نقش مهمی در این طرح ایفا کنند، اظهار کرد: راهبران آموزشی ما در روستاها و مناطق محروم میتوانند بسیار کمک کننده ما باشند. همانطور که میدانید موضوع راهبران آموزشی در سال 95 مورد توجه قرار گرفت و آنها کارشان را آغاز کردند. امسال با پیگیریهای انجام گرفته پست راهبران مصوب و ابلاغ شد تا مزایای آنها طبق حکم پرداخت شود و به اعتقاد من راهبران آموزشی یکی از کیفیترین نیروهای آموزشی ما هستند و حتی در برخی موارد که انتظار نمیرود توانسته اند موثر باشند.
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: در شهرها معادل راهبران آموزشی، گروههای آموزشی ما هستند که در کنار هم میتوانیم این طرح را پیش ببریم و حلقه ناقص شادی را با این طرح تکمیل کنیم.
حکیم زاده پیش از این به مهر گفته بود: وقتی از خشونت صحبت میکنیم هم از خشونت کلامی سخن میگوییم و هم از خشونت غیرکلامی. هر دو شکل این خشونت شیوههای متفاوتی دارد. خشونت همسالان نسبت به همسالان، خشونت معلم نسبت به دانش آموز و بر عکس، خشونت معلمان نسبت به یکدیگر در فضای مدرسه، خشونت مدیر نسبت به کادر مدرسه، خشونت والدین نسبت به معلم و بر عکس، همه شکل هایی از خشونتهای شناخته شده موجود است. ممکن است نسبت به نشانگرهای برخی از این مولفهها شناخت نداشته باشیم.
اما وی در ادامه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع دیگری به اسم بازماندگان از تحصیل و تلاش برای جذب آنها که در نشست خبری خود به جذب 30 هزار کودک بازمانده از تحصیل اشاره کرده بود، درباره آمار دقیق بازماندگان از تحصیل بیان کرد: ما نمیتوانیم یک آمار صد درصد دقیق در این باره داشته باشیم. اما نکته ای که میتوانم بگویم این است که ما تمام تلاش خود را از طریق شوراهای محلی و هر آنچه در اختیار داشته باشیم انجام میدهیم تا در دورترین نقاط هم سراغ بازماندگان از تحصیل برویم اما اگر موضوع بازماندگی از تحصیل مثلا فقر باشد ما اعتباری نداریم که این فقر را از سر راه خانوادهها برداریم. تنها کاری که میتوانیم بکنیم این است که تحصیل را کاملا رایگان ارائه دهیم. حتی در برخی موارد پیش آمده که مدیر مدرسه از جیب خود وسایل لوازم التحریر یا کیف دانش آموز را تهیه کرده است. حتی شما میدانید که ما تلاش کردیم تا برای آن دسته از دانش آموزانی که فاقد مدرک هویتی هستند و قاعدتا نمیتوانستند در مدرسه ثبت نام کنند، یک کارت حمایت تحصیلی معتبر تهیه کنیم.
حکیم زاده ادامه داد: این کار را با همکاری وزارت کشور انجام دادیم. در حال حاضر هم 5500 دانش آموز فاقد مدرک هویتی به همین روش در مدرسه تحصیل میکنند. ما تمام تلاش خود را برای جذب بازماندگان از تحصیل انجام میدهیم اما در این زمینه باید دیگر نهادها و خصوصا شوراهای محلی نیز پیشقدم شوند و کنار ما باشند.