کارگردان مستند مسابقه «دستم را بگیر»:
جشنواره جام جم نقشه راه برنامه سازان است
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - ابوطالب از تجربه حضورش در جشنواره جام جم و نکات قوت و ضعف این رویداد گفت.
تبسم مهر - ابوطالب از تجربه حضورش در جشنواره جام جم و نکات قوت و ضعف این رویداد گفت.
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، سعید ابوطالب، کارگردان و تهیه کننده ای که با فضا و ژانر جدیدی برای تلویزیون در جشنواره جام جم حاضر شد، سال گذشته جایزه بهترین خلاقیت و پژوهش را برای مجموعه مستند، مسابقه «دستم را بگیر» را به خود اختصاص داد. او که علاوه بر این جایزه تجربه داوری جشنواره را نیز در کارنامه اش دارد، درباره این رویداد بیان کرد: من فکر میکنم که جشنواره تلویزیونی جام جم جزو برنامههای تأثیرگذاری است که در همه جای دنیا هم رسم است. زمانی که ما میگوییم جشنواره جام جم یعنی رویدادی که به بیش از 10 شبکه که انواع برنامهها را تولید میکنند، توجه دارد. اما در کنار اهمیت این اتفاق، نکته ای که میتوانم درباره آن با توجه به شناختی که دارم بگویم این است که ما باید در این فضا مقداری دایره انتخاب هایمان را گسترده و متنوعتر کنیم، چون در سالهای اخیر ژانرهای جدیدی هم در تلویزیون تولید شدند. رئالیتی شو که جا دارد بخشی مجزا برایش در نظر گرفته شود، یکی از این ژانرهاست که نه مستند است و نه فیلم به همین دلیل جا دارد که از تقسیم بندیهای کلاسیکمان فاصله بگیریم و در کنار عناوین داستانی، مستند، مسابقه و ... فضاهای دیگری که وجود دارند را هم به طور صحیح قضاوت کنیم.
این کارگردان افزود: من به عنوان اولین سازندگان رئالیتی شو، مدت هاپیش سرزمین دانش را ساختم اما منظورم از رئالیتی شو مستند مسابقه نیست، گاهی میتواند فیلم مسابقه باشد که امسال در حال ساخت آن برای عید شبکه یک هستم، در واقع فیلم یا مستند مسابقه به معنی رئالیتی شو نیست، بلکه این عنوان ژانری است که در تلویزیونهای دنیا حدود 17 شاخه مختلف دارد. در عین حال ذات تلویزیون تنوع و خلاقیت است، در این مسیر ما باید روی همین موارد اصرار کنیم تا بعد هیات داوران هم اجازه دهند تا آثاری که ساخته میشود و در هیچ کدام از بخشهای متداول گنجانده نمیشود، دیده شوند.
ابوطالب با اشاره به میزان تأثیرگذاری این جشنواره هم گفت: ما در مجموعه شبکههای تلویزیونی گستره ای از مخاطب را داریم که طبیعی است آنها نمیتوانند همه برنامهها را رصد و ارزش گذاری کنند، بنابراین زمانی که آثار به جشنواره میآیند، مسیری مشخص میشود که در آینده برنامه سازان هم متوجه میشوند چه آثاری باید بسازند و در واقع سلیقه مخاطب هم دستشان میآید. نکته دیگری که وجود دارد و گرچه میدانم که هیأت انتخاب هم به آن توجه دارد، این است که هر کاری با امکانات مختلفی ساخته میشود، یعنی بعضی از تهیه کنندهها و کارگردانها در مناطق دورافتاده با کمترین امکانات تولید فیلم میکنند و بقیه با شرایط پیشرفتهتری از نظرفنی روبه رو هستند، با این حال گاهی آثاری که در همان مناطق دورافتاده شکل گرفته ارزشمندتر از بقیه است چون همیشه تنها وجود امکانات دلیل به ساخت یک اثر خوب نمیشود و این تجربه و فکر است که مسیر را تعیین میکند.
وی اضافه کرد: یکی از خطراتی که جشنوارهها دارند این است که هر ساله آثاری انتخاب میشوند و این نگاهها ممکن است تکثر و تنوع نظرات را به همان چند اثری که جایزه میگیرند، محدود کنند. در این جا ما باید تذکر دهیم که آثار انتخاب شده نباید چنین محدودیتی را ایجاد کند و تنوعی که لازمه رسانه است، حفظ شود. با این حال به دلیل گستره مخاطبان و دایره فعالیت جشنواره جام جم این رویداد حتی میتواند از جشنوارههای مشابه مهمتر باشد.
ابوطالب با اشاره بخشهای جدید جشنواره جام جم چهل سالگی و مردمی شدن موضوعات گفت: این بخش هم اتفاق خوبی را رقم خواهد شد، اما این که ما چطور نظرات را جمع آوری میکنیم؟ از چه جامعه آماری و این دست موارد، اهمیت دارد. به هر حال هدف رسانه ملی کل جامعه است و باید به نظر مردم احترام بگذاریم و برای تولیدات آینده از آن تأثیر بگیریم. چون در کنار این که هر کاری باید دارای استانداردهای لازم باشد، حتما باید مخاطب خود را هم جلب کند.
انتهای پیام/ن