معاون آموزشی وزیر بهداشت:
تعداد دانشجویان دکترای حرفه ای طی 40 سال هفت برابر شده است
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد دانشجویان دکترای حرفه ای طی ۴۰ سال گذشته از ۱۰ هزار به ۷۰ هزار نفر رسیده است.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد دانشجویان دکترای حرفه ای طی 40 سال گذشته از 10 هزار به 70 هزار نفر رسیده است.
به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باقر لاریجانی روز جمعه با بیان تاریخچه توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور و دستاوردهای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در 40 سال گذشته گفت: تربیت نیروی انسانی در سطح کل کشور توسعه یافته است. به گونه ای که تعداد دانشجویان کل کشور از 200 هزار نفر به 4 میلیون نفر رسیده و مقاطع تحصیلی نیز رشد چشمگیری داشته است.
وی که در جمع اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران سخن میگفت، افزود: تعداد دانشجویان دکترای تخصصی رشد 70 برابری داشته اند. بر همین اساس لازم است از این ظرفیت ایجاد شده با برنامه مدونتری بهره برداری شود.
* پزشکی مدرن از دارالفنون آغاز شد
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در جشنواره ابن سینا در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آموزش عالی در کشور ما سابقه طولانی داشته و نهاد آموزش خصوصا آموزش پزشکی نقاط روشنی در تاریخ کشور ما دارد. تشکیل دانشگاه جندی شاپور یکی از نقاط کلیدی در آموزش پزشکی جهان است.
وی با بیان اینکه حکمای بسیار بزرگی در کشور داشتیم که تاریخ پزشکی کشور را ساخته اند، اضافه کرد: پزشکی مدرن در کشور ما از دارالفنون شروع شد؛ به عبارتی طبق فرمایش مرحوم دکتر شریعت، تاریخ دانشگاه علوم پزشکی تهران به تاریخ دارالفنون وابسته است.
لاریجانی افزود: مجموعه پزشکی دارالفنون در ابتدای تاسیس دانشگاه تهران به این دانشگاه منتقل شد. در واقع دانشکده پزشکی مادر دانشگاه تهران است؛ چراکه این دانشگاه با دانشکده پزشکی و دانشکده حقوق آغاز شده است.
* تشکیل وزارت بهداشت با ادغام 53 دانشگاه
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آموزش عالی سلامت بعد از انقلاب هم تارخ طولانی دارد بیان کرد: ما بعد از انقلاب 53 دانشگاه به طور کلی در سطح کشور داشتیم و بعد از تشکیل وزارت بهداشت شکل کار عوض شد و آموزش با خدمات ادغام و دانشگاههای علوم پزشکی شکل گرفت.
وی با اشاره به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاههای برجسته کشور و نماد آموزش علوم پزشکی در کشور است. درصد قابل توجهی از استعدادهای درخشان کشور جذب این دانشگاه میشوند.
* افزایش 10 برابری تعداد اعضای هیات علمی علوم پزشکی
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از 10 برابر شدن تعداد اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار داشت: در طول این 40 سال 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور تاسیس شده، پی. اچ. دی و کارشناسی ارشد علوم پزشکی رشد بیش از 25 درصدی داشته و رشته محلهای دکترای تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی در طی این 40 سال پنج برابر شده است.
لاریجانی با اشاره به تعداد دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: با مصوبه آمایش سرزمینی نقشه روشنی برای توسعه علوم پزشکی کشور داریم و این مصوبه توانسته است از رشد بی رویه جلوگیری کند.
* ضرورت توانمندسازی دانشجویان و ترسیم آینده شغلی آنان
وی با تاکید بر اینکه رشد ما در تحصیلات تکمیلی خوب بوده تصریح کرد: در تمام دنیا توسعه تحصیلات تکمیل پیوند تنگاتنگی با توسعه کشورها دارد و لازم است با توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک کنیم تا افراد در زمان تحصیل بتوانند آینده شغلی خود را ترسیم کنند.
* فعالیت 180 انجمن علمی گروه پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، حضور بیش از 200 هزار دانشجو و 20 هزار عضو هیات علمی در بخش دولتی و 60 هزار دانشجو و 2 هزار عضو هیات علمی در بخش خصوصی در حوزه سلامت و همچنین حدود 250 بیمارستان آموزشی در سراسر کشور و بیش از 180 انجمن علمی گروه پزشکی را حاصل تلاشهای 40 سال در نظام سلامت ذکر کرد و گفت: آموزش پزشکی در سطح جهان در دست تحول است و کشور ما نیز برنامه مشخصی برای تحول در آموزش دارد.
* ویژگیهای دانشکدههای پزشکی آینده
وی به انجام مطالعه ای با مشارکت دانشگاههای برتر دنیا برای توصیف آینده پزشکی در جهان اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش پزشکان درخصوص مفاهیم سلامت عمومی، ارتقای مسئولیت پذیری پزشکان در زمینه مدیریت هزینههای سلامت، آماده کردن پزشکان برای هدایت و رهبری تیمهای کاری سلامت عمومی، انعطاف پذیر بودن مسیر تربیت پزشکان متناسب با نیازهای ملی و ارزیابی دانشجویان قبل از ورود به دانشکده پزشکی، حین تحصیل و پس از آن، از نکات مهمی است که در این مطالعه به عنوان ویژگیهای دانشکدههای پزشکی آینده ذکر شده است.
تمرکز بر نیازهای واقعی جامعه، توسعه فناوری، تمرکز بر خروجیهای آموزش و انعطاف برنامههای آموزشی و توجه به برنامههای جهانی را توصیه ای مهم خواند که باید در آموزش پزشکی به آن توجه شود و گفت: ظرفیت سازیها باید در این زمینه متناسب با نیازهای بومی و بسترهای اجتماعی انجام شود.
* آموزش آنلاین در پزشکی
وی با بیان اینکه در آموزش علوم پزشکی باید به ابزارهای جدید توجه کنیم و گفت: امروز در کشور ما در بسیاری از موارد از آموزشهای آنلاین در آموزش پزشکی بهره گرفته میشود. مجازی سازی آموزش علوم پزشکی بحث مهمی است و تعداد زیادی از دانشکدههای پزشکی در دنیا به این سمت پیش میروند.
* حرکت به سمت دانشگاههای نسل جدید
وی اضافه کرد: با رصد این نیازهای جهانی و در پاسخ به نیازهای ملی برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شد. الزامات این برنامه این بود که دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل جدید حرکت کنند، وضعیت بین المللی را رصد کنند، اخلاق حرفه ای را توسعه دهند، از فضای مجازی استفاده کنند و به استانداردهای کیفی در آموزش توجه داشته باشند.
* بیشترین دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر توسعه اخلاق حرفه ای و بین المللی سازی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین تعداد دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی در کشور را دارد. اما هنوز جای پرش و رشد در این زمینه وجود دارد.
لاریجانی با بیان اینکه آموزش علوم پزشکی در این چهار دهه تحولی چشمگیری داشته، افزود: در ادامه این مسیر باید تطبیق آموزش پزشکی را با نیازهای کشور ارتقا دهیم و در این مسیر از نظرات تمامی اساتید و دانشجویان بهره برداری خواهد شد تا با دیدگاههای مختلف این مسیر را پیش بریم.
اجتمام*1003*1535
انتهای پیام /*