آخرین مطالب

سازمان تامین اجتماعی:

اکران عمومی فیلم هتریک/ شروعی از دل یک پایان فرهنگی و هنری

اکران عمومی فیلم هتریک/ شروعی از دل یک پایان

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران-ایرنا- فیلم سینمایی هتریک روایتی موازی است از دو زندگی؛ زندگی هایی که همانقدر که یکی جذاب است و خواستنی، دیگری پر است از دافعه و نخواستنی؛ زندگی هایی که پایان یکی شروع دیگری است.

تبسم مهر - تهران-ایرنا- فیلم سینمایی هتریک روایتی موازی است از دو زندگی؛ زندگی هایی که همانقدر که یکی جذاب است و خواستنی، دیگری پر است از دافعه و نخواستنی؛ زندگی هایی که پایان یکی شروع دیگری است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری، هتریک اصطلاحی در مسابقه فوتبال است؛ زمانی که در یک بازی، یک تیم بتواند سه گل توسط یک بازیکن به حریف بزند؛ این اتفاق هت تریک بازیکن محسوب می‌شود. این استعاره اما نماد مناسبی برای فیلم و فیلمنامه ای است که با دقت و وسواس نگاشته شده تا ما را شگفت زده کند. فیلمنامه ای که در نهایت نه تنها هتریک ندارد که پر است از گل به خودی. روایتی که نه فضای خارق العاده ای دارد و نه پس زمینه ای بدیع و تازه، داستانش به دلیل مشابهاتی که با سوژه‌های تکراری ای چون رقم خوردن یک تصادف و فرار از صحنه دارد، با بسیاری از فیلم‌های داخلی و تولیدات اخیر، همراستاست. اما قدرت فیلمنامه، انتخاب مناسب بازیگران و فضای دقیقی که در این بین شکل گرفته است (به قول برخی منتقدان سینمایی شیمی قوی ای که بین بازیگران برقرار است) از جمله عوامل جذاب و اثرگذار فیلم است؛ بازی هایی که قدرت همراه سازی مخاطب را دارند و چون با فضایی همخوان و مناسب ترکیب شده اند، مخاطب را به همراه خود می‌کشانند.
**فرصتی برای قضاوت
در خلال گره افکنی‌ها و داستانک هایی که فیلم در فراز و فرود آن جلو می‌رود اما داستان اصلی روایت دو زوج است؛ یکی زوجی که «اعتماد» گمشده‌ی رابطه شان است و نه زندگی جذابی دارند و نه رابطه‌ی دلچسبی و دیگری زوجی با بازی ماهور الوند و صابر ابر که به رغم ناگفته‌ها و دروغ هایی که در این بین وجود دارد اما قصه شان، قصه پاینبندی است و دلگرمی.
مهمانی ای شروع داستان است و بهانه همراه شدن این چهار نفر با هم. حادثه ای رخ می‌دهد، ماشینشان به جسمی برخورد می‌کند که معلوم نیست آدم بوده یا چیز دیگر و اینها از صحنه متواری می‌شوند؛ تا اینجای داستان حرف تازه ای نیست. یک فضاسازی مانند بسیاری از داستان ها؛ اما از اینجا به بعد داستان به لطف فیلمنامه و خط روایت درست، با آدم‌ها آشنا می‌شویم؛ با چهار نفر قصه، با داستان‌ها و زندگی شان، فرصت قضاوت و نقد آنان را در ذهنمان پیدا می‌کنیم؛ فرصتی که معمولا یک فیلم خوش ساخت لذت آن را چند برابر می‌سازد؛ فیلم اما همین گونه نمی‌ماند و قضاوت‌های ما را زیر و زبر می‌کند؛ دهنیتمان به چالش کشیده می‌شود و مانند ساخته‌های اصغر فرهادی (که نوع روایت این فیلم به کارهای فرهادی بسیار نزدیک است) مردد می‌شویم؛ تردید بین درستی و نادرستی امور نسبی.
**پایان بندی آبرومندانه
از بهترین نکات فیلم می‌توان به بازی درخشان امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، صابر ابر و ماهور الوند یاد کرد؛ اگر چه برخی از منتقدان بازی زوج اول را تحسین و دلیل موفقیت فیلم می‌دانند، اما باید گفت که انتخاب هرچهار نفر انتخاب درست و مناسبی بوده است؛ هم ایزدیار و الوند تفاوت جنس زنانگی متفاوتی را نشان می‌دهند که به خلق موقعیت‌های متضاد و نزدیک به واقعیت یاری می‌رساند و هم ابر و جدیدی بازی شفافی در ارائه نمونه هایی از مردان هوسباز و پایبند دارند.
طراحی صحنه و استفاده از رنگ‌های گرم برای خانه‌ی ماهور الوند چنان اثرگذار و قوی است که تقریبا نظر مثبت بیشتر منتقدان را جلب کرده و این فاکتور یکی از نقاط قوت فیلم از منظر نگاه‌های متفاوت بوده است.
از طرف دیگر جذابیت منحصر به فرد فیلم پایان بندی دقیق آن است که به ویژه به دلیل فراوانی این مشکل در سینمای معاصر ایران، این فیلم را به اثری شاخص بدل می‌سازد.
موفقیت فیلم هتریک در بیان روایت و داستانی که مخاطب را جذب می‌کند و در پایان بندی اش نیز وی را دور از نظر نداشته و با احترام به اتمامش می‌رساند، نشان از این مطلب دارد که کسب جایزه بهترین فیلمنامه برای رامتین لوافی و سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن برای ماهور الوند، در سی و ششمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر به این فیلم بی دلیل نبوده است.
در نهایت ذکر این نکته ضروری است که به رغم جذابیت‌های فیلم و فیلمنامه اما یکی از مسائلی که چندان خوشایند نیست و از میانه‌ی داستان به حال خود رها می‌شود، مساله‌ی تصادف است؛ درست که مسائل و گره افکنی‌های بعدی به مراتب جذاب‌تر و به لحاظ ذهنی دنبال کردنی‌تر هستند اما مساله تصادف نباید به این شکل رها می‌شد و بهتر بود که جمع بندی و نهایتی از آن برای مخاطب ارائه می‌شد.
**درباره کارگردان
رامتین لوافی متولد 1351 در آبادان است؛ او اگر چه سه فیلم بلند سینمایی «آرام باش و تا هفت بشمار» 1386، «برلین7- یا برلین منفی هفت» 1392 و هتریک 1396 را در کارنامه هنری خود دارد اما در طول سال‌های فعالیت حرفه ای اش در سینما، فعالیت هایی چون ساخت فیلم‌های مستند داشته است. مستندهایی از جمله «باد فقط در آسمان نمی‌وزد»، «مدرسه»، «یک دو س»ˈ، «باد در خاموشی خاک»، «پشت آن تپه برفی» را ساخته است که برنده جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی و خارجی شده اند.
این که لوافی از اولین فیلم بلندش تاکنون و در طی یک دهه تنها سه فیلم ساخته است ضمن نگاهی به شکل، فرم و مضمون این آثار، گویای دقت نظر و وسواس این کارگردان جوان در بیان نظر و دغدغه مندی اش نسبت به سینما است. سینمایی که برای آن احترام قائل است و کیفیت فیلم را بر کمیت آن رجحان می‌نهد.
قطعا ابتکار کارگردانانی چون لوافی ضمن بهره گیری خلاقانه از فضاسازی‌ها و نمونه‌های موفقی چون سینمای فرهادی، ضمن برآورده کردن حداقلی انتظارات بینندگان و منتقدان سینمایی، نوید روزهای بهتر سینمای ایران است.
پژوهشم**س.ب
انتهای پیام /*


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند