نجف لکزایی در ترکیه:
راه حل مشکلات جهان اسلام اقتدا به انبیای الهی است
دینی و مذهبی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اخیرا درجشن انقلاب اسلامی در ترکیه گفت: راه حل مشکلات جهان اسلام و بلکه جهان از نظر امام خمینی(ره) اقتدا به انبیای الهی است.
تبسم مهر - رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اخیرا درجشن انقلاب اسلامی در ترکیه گفت: راه حل مشکلات جهان اسلام و بلکه جهان از نظر امام خمینی(ره) اقتدا به انبیای الهی است.
به گزارش خبرنگار مهر ، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اخیرا درجشن انقلاب اسلامی در ترکیه حضور داشت و به ایراد سخنرانی پرداخت، در ادامه گزارشی از این سخنرانی ارائه میشود.
بسم الله الرحمن الرحیم
"قال الله الکریم فی کتابه الکریم لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ".
تشکر میکنم از همه حاضران عزیز، سخنرانان محترم و کسانی که این برنامه خوب را زمینه سازی کرده اند.
بحث من پاسخ به این سؤال است که مهمترین اقدام و روش امام(ره) برای این که بتواند انقلاب اسلامی را انجام بدهد چه بود؟
امام (ره) خودش پاسخ این سوال را در شرح چهل حدیث(حدیث اول) داده است؛ آن جا که فرموده است: همه ما باید به انبیاء (ع) اقتدا کنیم، مخصوصا به پیامبر اسلام (ص) که در قرآن کریم به عنوان اسوه مسلمانان معرفی شده است. به عبارت دیگر میتوانیم بگوییم: راه حل مشکلات جهان اسلام و بلکه جهان از نظر امام خمینی(ره) اقتدا به انبیای الهی است.
یکی از نتایج اقتدا به انبیاء(ع) این است که نگاه ما به مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عوض میشود؛نگرش ما به مساله رهبری جهان اسلام تغییر میکند،فهم ما از اسلام جامع و به روز میشود و امت رویکرد هم افزایی و مشارکت و همکاری پیدا میکند. اگر این سه عنصر تحقق پیدا کرد آن گاه دولت اسلامی شکل میگیرد.
چون سیره پیامبر همین بوده است؛ یعنی اول رهبری اسلامی شکل گرفت، در آن سیزده سالی که در مکه بودند و بعد از بحث رهبری، دین به شکل جامع مطرح میشود، مردمی که دین را میپذیرند به مرور امت را تشکیل میدهند و بعد از سیزده سال،پیامبر به کمک مردم مکه و یثرب، دولت را در مدینه تشکیل داد.
ازاین رو امام معتقد است در ایران نتیجه اقتدا به انبیا به انقلاب ختم شد، لذا میتوانیم بگوییم: امام خمینی(ره) با رهبری انقلاب اسلامی و قیام و اقدام علیه استبداد و نظام سلطه و استکبار مسیر جدیدی را به روی سیاست در دنیای جدید باز کرده و این مسیر جدید ورود معنویت به سیاست یا به عبارت دیگر، معنوی کردن سیاست در جهانی که تمام تلاش مستکبران و سلطه طلبان این است که با ظلم،زورگویی،جنگ،تخریب محیط زیست،دروغ و تجاوز،سیاست را از معنویت،آزادی،عدالت و صلح دور کنند.
وقتی امام حرکت خود را در ایران شروع کرد مردم ایران آمادگی لازم برای انقلاب نداشتند. به همین دلیل زمانی که ایشان به دستور آمریکاییها توسط رژیم پهلوی تبعید شد،اقدام جدی در ایران که خیلی اثر گذار باشد انجام نگرفت و امام احساس کرد که باید برای تعالی سیاست و اجرای عدالت، فلسفه بعثت انبیای الهی را مورد توجه قرار دهد.
در قرآن کریم ما آیاتی داریم که این فلسفه را مورد توجه قرار داده است: "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" در واقع این آیه میگوید: انبیا آمده اند تا با اصلاح مردم،مردم خودشان بر پا دارنده عدالت بشوند. اگر مردم این کار را نکنند عدالت بر جهان حاکم نخواهد شد؛ در حالی که میخوانیم: "هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ".
برای این که مردم به این سطح برسند، امام(ره) معتقد بود که ما باید مثل انبیاء(ع) دو کار انجام بدهیم: یک، اصلاح انگیزههای انسانها. دو، اصلاح اندیشه انسانها.
ما در بخش اصلاح انگیزهها میبینیم خداوند متعال یک موعظه به بشریت کرده است: " قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی". خداوند میفرماید: من فقط یک موعظه برای شما دارم و آن این است که شما انگیزه هایتان الهی شود و برای خدا حرکت کنید نه برای نفستان.
پس رسالت اول که از آن تعبیر به تزکیه شده است یعنی تزکیه، به اصلاح انگیزه انسانها کمک میکند، اما اقدام دوم با بازگشت به قرآن و حکمت و خرد و علم تأمین میشود؛ آن جا که فرموده است: "وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ" یا میفرماید: "فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا". از کفار اطاعت نکن و با کمک به قران با آنها جهاد کبیر انجام بده ؛ یعنی جهاد فرهنگی. اگر ما به قران برگشتیم میفرماید: لازمه اش آن است که با مقاصد قران آشنا بشویم؛ یعنی بدانیم که قران برای چه آمده است؟ قرآن آمده که ما را در دنیا به حیات طیبه و در آخرت به لقای الهی و قرب الهی و رضایت الهی برساند. لذا میخوانیم: "رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الآخِرَهِ حَسَنَهً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ". قرآن و دین آمده که برای ما حسنات دنیا و آخرت را تامین کند؛ منتها مشروط به این که جهنمی نشویم و به بهشت برویم(وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ).
به نظر امام خمینی(ره) و همین طور مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) که در همین پیام اخیرشان به عنوان گام دوم مطرح کردند، امروز بیش از هر زمان دیگر به اقتدای انبیاء نیاز داریم. اقتدا به انبیا یادآور پیام حضرت ابراهیم علیه السلام علیه نمرود است، یادآور پیام حضرت موسی(ع) علیه فرعون است و حضرت امام بارها به ماجرای حضرت موسی اشاره کرده اند؛ میدانید که امام با مخالفت بسیاری زیادی از سوی خود مسلمانها مواجه میشد و به امام میگفتند نمیتوانی کاری کنی چون هیچ قدرتی با ما نیست و همه قدرتها با پهلوی هستند و جواب امام این بود که استبداد پهلوی از استبداد فرعون که بیشتر نیست، پس همان طور که فرعون را خداوند متعال نصرت کرد و ساقط شد، ما هم میتوانیم فرعونهای این زمان را ساقط کنیم.
اقتدا به انبیاء(ع) مارا یه یاد حضرت عیسی(ع) میاندازد که در مقابل انحرافاتی که یهودیان در دین حضرت موسی(ع) ایجاد کردند ایستاد. اقتدا به انبیاء(ع) ما را یاد پیامبر اسلام(ص) میاندازد که علیه جاهلیت قیام کرد؛ همان طور که حضرت علی(ع) فرمود: جاهلیت شر دین و شر دار است؛ یعنی مجموعه نابسامانیهای مادی و معنوی است. البته امام به امام حسین(علیه السلام) هم اقتدا کرد. ما با اقتدا به انبیای الهی، برای همه جهان و به ویژه جهان اسلام، صلح و عدالت و امنیت و پیشرفت آرزو میکنیم و از خدا میخواهیم که مدد کار همه ما در این راه باشد و به طور خاص، سرافرازی ملت ایران و ترکیه را از خدا مسئلت داریم و از خداوند متعال میخواهیم همه تهدیداتی که متوجه امت اسلامی است از همه ما دور کند.
خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار.