تناقض آماری درباره سن ناوگان ریلی/ واگن 62 ساله در حال تردد است؟ گزارشات میدانی

تناقض آماری درباره سن ناوگان ریلی/ واگن 62 ساله در حال تردد است؟

  بزرگنمایی:

به گزارش خبرنگار  تبسم مهر، بر اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود با خارج سازی ناوگان مسافری ریلی بالای 30 سال از فعالیت عملیاتی در حمل و نقل مسافر، سن این ناوگان به 15 سال کاهش یابد؛ ضمن اینکه برنامه ریزی شده بود تا با وارد شدن 4 هزار دستگاه واگن جدید، این میانگین سنی در شاخص 15 سال حفظ شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد و همواره میانگین سنی ناوگان مسافری در حول و حوش 30 سال بوده است.

قراردادهای پسابرجامی نوسازی ناوگان ریلی با سه کشور که هیچ گاه عملی نشد

با آغاز دوره پسابرجام در سپهر اقتصادی کشور، شرکت راه آهن در زمان وزارت عباس آخوندی چندین قرارداد نوسازی ناوگان ریلی اعم از باری، مسافری و لوکوموتیو با کشورهای کره جنوبی، چین و روسیه به امضا رساند که بر اساس این قراردادها، شرکت های تولیدکننده واگن در این کشورها، اقدام به همکاری با واگن سازان ایرانی در زمینه تولید ناوگان ریلی می کردند که علاوه بر نوسازی ناوگان مسافری و باری ریلی داخل، به تولیدکننده های ایرانی نیز در زمینه توسعه فناوری و نوسازی تکنولوژی تولید واگن کمک می کرد.

خروج 400 واگن مسافری بالای 30 سال از ناوگان بدون ورود واگن نوساز

اگرچه این قراردادها هیچ گاه به دلیل بازگشت تحریم ها در دوره ریاست جمهوری ترامپ عملی نشد، اما در همان تصمیم گرفته شد با توجه به انعقاد قرادادهای تولید واگن مسافری و باری به روش مشارکتی با روسیه، چین و کره جنوبی، حدود 400 دستگاه ناوگان مسافری بالای 30 سال تا پایان تیرماه 97 از رده خارج شود.

مدیرعامل رجا در همان زمان اعلام کرد این شرکت کارخانجات اختصاصی نوسازی و اوورهال کردن واگن مسافری را داراست و نیازی به از رده خارج کردن ناوگان فرسوده صرفا با ملاک و معیار سنی (بالای 30 سال بودن نیست) و اکر واگنی با اوورهال سازی بتواند همه فاکتورهای ایمنی و استانداردهای مورد نظر جهانی را کسب کند، می تواند بار دیگر در شبکه ریلی سیر داشته باشد که این درخواست رجا با مخالفت روبه رو شد.

با بازگشت تحریم ها، بار دیگر شرکت راه آهن از دستورالعمل از رده خارج کردن ناوگان مسافری ریلی بالای 30 سال عدول کرد و ممنوعیت سیر ناوگان فرسوده در شبکه ریلی به مدت یک سال تا پایان تیرماه امسال لغو شد که درنتیجه هنوز هم ناوگان مسن در شبکه ریلی تردد دارد.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس از سن ناوگان ریلی ایران: واگن مسافری 62 ساله هم داریم!

اکنون در پایان لغو ممنوعیت تردد ناوگان بالای 30 سال، دفترمطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی در خصوص ناوگان ریلی آورده است: نیاز واقعی ناوگان حمل‌ونقل ریلی در دو بخش نوسازی ناوگان فرسوده و افزایش تعداد ناوگان به منظور توسعه حمل‌ونقل ریلی قابل طرح است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین عمر بیش از 22 هزار ناوگان باری ایران تقریباً 27 سال است.

بر اساس آنچه مرکز پژوهش های اعلام کرده، کم‌ترین و بیش‌ترین سن ناوگان مسافری به ترتیب برابر نوساز و 62 سال است.

در این گزارش آمده: همچنین حدود 45 درصد از لکوموتیوهای موجود، بیش از 40 سال عمر دارند که با توجه به طراحی ناوگان برای عمر 30 سال که با تعمیرات مناسب قابل افزایش تا 40 سال نیز هست، بخشی از ناوگان موجود فرسوده محسوب می‌شوند و نیاز به جایگزینی دارند.

مرکز پژوهش های مجلس می افزاید: این در حالی است که با افزایش بهره‌وری می‌توان با ناوگان و بار قابل حمل ریلی موجود به اهداف رسید و صرفاً برای نوسازی ناوگان باری نیاز به ناوگان نو است.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اگر چه بهره‌وری از ناوگان مسافری مناسب بوده، ولی متأسفانه حمل‌ونقل مسافر ریلی بین شهری برای شرکت‌های خصوصی سودآور نبوده و پیش‌بینی نیاز 650 دستگاه واگن مسافری تا سال 1400 واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد.

همچنین نتایج بررسی‌های کارشناسان و پژوهشگران این مرکز نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های انجام شده در اسناد بالادستی جهت تعیین نیاز ناوگان حمل‌ونقل ریلی باید به صورت واقع‌بینانه و با توجه به تجربه‌های قبلی مورد بازنگری قرار گیرد. در صورتی که نوسازی ناوگان فعلی در اولویت قرار گیرد شرکت‌های داخلی توانمندی ساخت و تأمین نیاز داخل را دارند.

به نظر می رسد منظور مرکز پژوهش های مجلس از اسناد بالادستی، قانون برنامه توسعه چهارم باشد که اصرار به نوسازی ناوگان ریلی و کاهش میانگین سنی این ناوگان به 15 سال را دارد که باید این قانون مورد بازنگری قرار گیرد.

مدیرعامل راه آهن (اسفند 97) : 100 دستگاه واگن مسافری بالای 30 سال از رده خارج شد

علی رغم نبود بهره وری مناسب در ناوگان ریلی اعم از مسافری و باری، با این حال سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن در ماه های پایانی سال گذشته اعلام کرد این شرکت اقدام به از رده خارج کردن 100 دستگاه ناوگان مسافری بالای 30 سال کرده است.

این در حالی است که پیش از آن بارها از سوی مسئولان شرکت راه آهن اعلام شده بود که کلیه ناوگان بالای 40 سال از رده خارج شده اند.

اینک اما  مرکز پژوهش های مجلس تأکید دارد که در ناوگان ریلی مسافری، همچنان ناوگان بالای 62 سال نیز سیر و حرکت دارد.

مشخص نیست آیا منابع پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس نتوانسته آمار دقیقی از سن ناوگان ریلی ارائه کند یا تعریف مسئولان شرکت راه آهن از ناوگان فرسوده متفاوت است؟

دبیر انجمن شرکت های ریلی: معیار فرسودگی ناوگان، سلامت و ایمنی واگن است نه عمر و سن ناوگان

مهرداد تقی زاده، دبیر شورای تخصصی حمل و نقل مرکز پژوهش های مجلس در گفت وگو با خبرنگار تبسم مهر در خصوص نوسازی ناوگان ریلی اظهار داشت: علی رغم آنکه در کشور ما هر از چندی جوی راه می افتد که اعلام می شود ناوگان بالای 30 یا 40 سال از رده خارج می شود، اما در کشورهای پیشرفته و دارای GDP بسیار مناسب ملاک و معیار آنها برای امکان سیر و تردد ناوگان در شبکه ریلی، سن و عمر ناوگان نیست.

وی ادامه داد: در کانادا واگن های 40 تا 45 سال و بالاتر هم در شبکه سیر می کند که نشان می دهد ملاک آنها سن واگن نیست بلکه داشتن تعمیرات اساسی و اوورهال شده بودن واگن است وقتی واگن تعمیر اساسی داده می شود، کلیه مشخصات واگن نو را دارا خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی افزود: یکی از کارشناسان و متخصصان ریلی در کانادا نیز چندی پیش خبر نوسازی ناوگان ریلی ایران با ملاک سن و عمر واگن را شنیده بود و به من اعلام کرد در کانادا ما واگن های با سن بالای 45 سال هم داریم اما نوسازی شده اند. بنابراین ملاک، سلامت ناوگانی است که در حال سیر است؛ نه عمر ناوگان.

کارشناس ریلی: احتمال اشتباه بودن منابع مرکز پژوهش ها وجود دارد/ واگن مسافری 62 ساله نداریم

سید میثم لاجوردی، کارشناس صنعت ریلی نیز در گفت وگو با خبرنگار تبسم  مهر درباره تناقض در ادعای مدیران راه آهن در خصوص سن ناوگان با آنچه مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده است، اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که شرکت راه آهن در گزارش های خود در خصوص از رده خارج کردن ناوگان، مجموع باری و مسافری باشد به خصوص که میانگین سن ناوگان باری زیر 27 سال است که با گزارش مرکز پژوهش های منطبق است.

وی افزود:  شرکت راه آهن اعلام کرده‌ کلیه واگن های بالای 40 سال را حذف کرده است. اما اینکه در عمل واگن 62 ساله تردد داشته باشد، بعید می دانم و حق را به راه آهن می دهم.

کارشناس ریلی تصریح کرد: این احتمال هم وجود دارد که منبع مرکز پژوهش های مجلس، گزارش های شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی باشد چون از نظر شرکت راه آهن، واگن های مسافری بالای 30 سال حق سیر و تردد ندارند اما ممکن است برخی شرکت های خصوصی مجوز اختصاصی گرفته باشند که این مورد بیشتر برای واگن های باری قابل قبول است نه واگن های مسافری.

لاجوردی یادآور شد: واگن باری سیستم پیشرفته ای ندارد که نتوانیم آنها را در داخل اوورهال و تعمیر اساسی کنیم. اما واگن های مسافری به دلیل استانداردهای ایمنی بالاتری که دارند، از سیستم های ترمز پیشرفته ای برخوردارند بنابراین اوورهال  آنها در داخل بسیار سخت است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شواهد علمی از تأثیر داروی ایرانی بر کاهش بیماریهای قلبی ارائه شد

آینه های بزرگ آب وهوای مریخ را گرمتر می کنند

فضاپیمای «چاندرایان2» از ماه عکس گرفت

کوچکترین موتور جهان ساخته شد

قانون، اصلاح و سیاست ورزی

ساخت دولت اسلامی و تمدن اسلامی؛ دو گام ضروری تحقق ظهور

دامنه‌ فارسی میلیونی شد

کدام وب‌سایت‌ها نماد اعتماد الکترونیکی دارند؟

آرامش بازار مسکن مشروط است

پروژه مشترک بازار سرمایه ایران و عراق

کشف 7 قلم شی تاریخی و دستگیری یک قاچاقچی در گلستان

تولید سیگار همچنان صعودی

مرگ توله خرس زیارت در پردیسان تهران

اولتیماتوم آخر برای اعلام حقوق

«باور 373» ضریب نفوذ ناپذیری به مرزهای هوایی را افزایش داده است

سه رکورد جدید برای ایران

ایجاد 1200 اقامتگاه گردشگری با حمایت صندوق کارآفرینی امید

ویشکا آسایش «گورکن» می‌شود/ روزهای پایانی پیش‌تولید

عقب‌گرد 0.2 درصدی شاخص دلار

دعوای رهبران برزیل و فرانسه درباره آتش سوزی آمازون

صعود خفیف بورس‌های جهانی

یوان چین در پایین ترین سطح 11 سال اخیر

اینکه خطر درگیری وجود دارد یا نه را از حکومت ایران بپرسید

رویوران: امارات و عربستان بر سر یمن تبانی کردند

جمالی: توقیف نفتکش به درخواست آمریکا بود

برای چین پول نداریم

برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های قدیمی سینما

پزشکی جنگ در یک نگاه

خودسانسوری؛ عاقبت روزنامه‌نگاری برای شاعران؟

آخرین وضعیت «پایتخت» و «نون‌.خ» و چند پرسش درباره تلخی‌ سریال ها

برتری فیلم کوتاه "تشریح" سیاوش شهابی در جشنواره النواه بیروت

«کریم لوژی» روایتی متفاوت از نمایش ایرانی و «کریم‌ شیره‌ای»

آمادگی ظهور منوط به فهم مطالبه امام است/ گناهی که بخشیده نمی‌شود

ادغام موسسات برای کاهش هزینه ستادی است/اکران در وضعیت خاکستری است

چرا مونسان سرپرست وزارت میراث فرهنگی شد؟

«دا» در پله صد و پنجاه و هشتم ایستاد

حضور پررنگ موسسه نمایشگاه‌ها در هفته کم‌خبر کتاب و نشر

پیشرفت کشور با تربیت کودکان پویا محقق می شود

کرملین ترجمه اظهارات ماکرون را تصحیح کرد

جامعه پزشکی گرفتار تاج و تخت اقلیت عافیت طلب

همایش ملی رسانه و سبک زندگی اسلامی ایرانی برگزار می شود

585 طرح درآمدزای دهیاری های کشور تصویب شد

ظرفیت خوابگاهی در این دانشگاه محدود است

جشنواره غذای سالم و صنایع دستی در روستای ترکان برگزار شد

برگزاری آزمون جامع دانشگاه فرهنگیان با شرکت بیش از 15هزار مهارت آموز

سهم 43 درصدی وزارت بهداشت از برگزیدگان نهایی تیتر 11

سهم 43 درصدی وزارت بهداشت از برگزیدگان نهایی تیتر 11

قانون، اصلاح و سیاست ورزی/ مروری بر بازنگری قانون اساسی در سال 68

ثبت‌نام اربعین آغاز شد

روزی که «هادی» جاودانه شد