عشق و عرفان امام حسین(ع) در دعای عرفه نمایان است دینی و مذهبی

عشق و عرفان امام حسین(ع) در دعای عرفه نمایان است

  بزرگنمایی:

به گزارش خبرنگار تبسم  مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی نصیری استاد تمام دانشگاه علم و صنعت در یادداشتی با عنوان عشق و عرفان در دعای عرفه به بررسی اجمالی دعای عرفه از منظر عشق و عرفان پرداخته است:

عشق و عرفان در دعاها و برخی از سخنان امام حسین (ع) به ویژه در لحظات پیش از شهادت به صورت تام تبلور یافته است. از نمونه‌های آن دعای عرفه است که از زیباترین دعاهای شناخته شده است که آموزه‌ها و معارف فراوان را در خود جای داده است.

این دعا به دو بخش اساسی تقسیم می‌شود: در بخش نخست که بخش عمده دعا را تشکیل می‌دهد، امام بسیاری از نعمت‌های مادی و معنوی انسان از آغاز آفرینش و در مسیر زندگی‌اش را برمی‌شمرد و پیوسته بر عدم امکان سپاس این همه نعمت خداوند پای می‌فشارد.

در بخش دومِ دعا ناگهان لحن سخن امام تغییر می‌کند و از مرحله حکمت پا را فراتر گذاشته با زبان عرفان با خداوند به گفتگو می‌پردازد و صراحتاً راه نخست یعنی رهنمون شدن به خداوند از رهگذر آیات و آثار را ناکارآمد و کم لطفی دربرابر خداوند می‌انگارد.

در بخشی از این دعا چنین آمده است: الاهی أنا الفقیر فی غنای فکیف لا أکون فقیراً فی فقری... الاهی من کان محاسنه مساوی فکیف لا تکون مساویه مساوی و من کانت حقائقه دعاوی فکیف لا تکون دعاویه دعاوی؛ خدایا! من در غنای خود فقیرم پس چگونه در فقرم فقیر نباشم. خدایا! آنکه خوبی‌هایش زشتی باشد چگونه زشتی‌هایش زشتی نباشد و آن که حقیقت او ادعا باشد چگونه ادعاهای او ادعا نباشد.

امام در بخشی دیگر از دعای عرفه اعلام می‌کند که چگونه می‌توان از هستی ای که همه چیز خود را وامدار خداوند است، برای اثبات وجود و توحید او کمک گرفت: الهی تردّدی فی الآثار یوجب بعد المزار فاجمعنی علیک بخدمه توصلنی الیک. کیف یستدل علیک بما هو فی وجوده مفتقر الیک أیکون لغیرک من الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المظهر لک، متی بعدت حتی تحتاج الی دلیل یدلّ الیک و متی بعدت حتی تکون الآثار هی التی توصل الیک. عمیت عین لا تراک علیها رقیباً و خسرت صفقه عبد لم تجعل له من حبّک نصیباً؛ خدایا تفکرم در آثار و نشانه‌های تو باعث دوری از دیدارت شده است. پس مرا چنان به خدمتت بارده که مرا به تو برساند. چگونه به چیزی که در هستی خود محتاج توست برای وجودت استدلال می‌شود. آیا غیر تو ظهوری دارد که تو نداری تا آن آشکار کننده تو باشد. تو چه زمان غایب و پنهان بوده‌ای تا نیازمند دلیل باشی تا بر تو رهنمون شود و چه زمانی دور بوده‌ای تا آثار و نشانه‌ها ما را به تو برساند. کور است چشمی که تو را بر خود نگاهبان و حاضر نبیند و زیان‌بخش است معامله بنده‌ای که از محبت تو برایش بهره‌ای مقرر نفرموده باشی.

امام در فقره دیگر از این دعا از خداوند می‌خواهد که او را به حقایق اهل قرب و اهل جذبه که ناظر به مقامات عالی سیر و سلوک است، برساند و اعلام می‌کند که این خداوند است که انوار را در دل‌های اولیاء خود می‌افکند و محبت اغیار را از دل‌های آنان می‌زداید: الاهی حقّقنی بحقائق اهل القرب و اسلک بی مسالک اهل الجذب... الهی... انت الذی اشرقت الانوار فی قلوب اولیائک حتی عرفوک و وحّدوک و انت الذی أزلت الاغیار عن قلوب احبائک حتی لم یحبوا سواک و لم یلجئوا الی غیرک، انت المونس لهم حیث أوحشتهم العوالم؛ خدایا مرا به حقائق اهل قرب واصل کن و به راه راهپیان جذبه‌ات رهمنمون باش... خدایا... این تو هستی که انوار محبت را در دلهای دوستانت افکندی تا تو را شناختند و یکتایت دانستند و این تو هستی که اغیار را از دل‌های دوستانت زایل کردی تا جز تو کسی را دوست ندارند و به غیر تو پناه نگیرند، تویی مونس و یار آنان هر جا که در تنهایی هستی گرفتار آیند.

یادکرد این فقرات از دعای عرفه به رغم التزام به گزیده‌گویی در این نوشتار، بدان جهت است تا مشخص گردد که آموزه‌های عرفان در مناجات امام منعکس شده و عشق و عرفانی که در کربلا نمایان شد به صورت ناگهانی ظاهر نشده، بلکه در تمام عمر، سرتاسر وجود امام متأثر از آن بوده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شواهد علمی از تأثیر داروی ایرانی بر کاهش بیماریهای قلبی ارائه شد

آینه های بزرگ آب وهوای مریخ را گرمتر می کنند

فضاپیمای «چاندرایان2» از ماه عکس گرفت

کوچکترین موتور جهان ساخته شد

قانون، اصلاح و سیاست ورزی

ساخت دولت اسلامی و تمدن اسلامی؛ دو گام ضروری تحقق ظهور

دامنه‌ فارسی میلیونی شد

کدام وب‌سایت‌ها نماد اعتماد الکترونیکی دارند؟

آرامش بازار مسکن مشروط است

پروژه مشترک بازار سرمایه ایران و عراق

کشف 7 قلم شی تاریخی و دستگیری یک قاچاقچی در گلستان

تولید سیگار همچنان صعودی

مرگ توله خرس زیارت در پردیسان تهران

اولتیماتوم آخر برای اعلام حقوق

«باور 373» ضریب نفوذ ناپذیری به مرزهای هوایی را افزایش داده است

سه رکورد جدید برای ایران

ایجاد 1200 اقامتگاه گردشگری با حمایت صندوق کارآفرینی امید

ویشکا آسایش «گورکن» می‌شود/ روزهای پایانی پیش‌تولید

عقب‌گرد 0.2 درصدی شاخص دلار

دعوای رهبران برزیل و فرانسه درباره آتش سوزی آمازون

صعود خفیف بورس‌های جهانی

یوان چین در پایین ترین سطح 11 سال اخیر

اینکه خطر درگیری وجود دارد یا نه را از حکومت ایران بپرسید

رویوران: امارات و عربستان بر سر یمن تبانی کردند

جمالی: توقیف نفتکش به درخواست آمریکا بود

برای چین پول نداریم

برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های قدیمی سینما

پزشکی جنگ در یک نگاه

خودسانسوری؛ عاقبت روزنامه‌نگاری برای شاعران؟

آخرین وضعیت «پایتخت» و «نون‌.خ» و چند پرسش درباره تلخی‌ سریال ها

برتری فیلم کوتاه "تشریح" سیاوش شهابی در جشنواره النواه بیروت

«کریم لوژی» روایتی متفاوت از نمایش ایرانی و «کریم‌ شیره‌ای»

آمادگی ظهور منوط به فهم مطالبه امام است/ گناهی که بخشیده نمی‌شود

ادغام موسسات برای کاهش هزینه ستادی است/اکران در وضعیت خاکستری است

چرا مونسان سرپرست وزارت میراث فرهنگی شد؟

«دا» در پله صد و پنجاه و هشتم ایستاد

حضور پررنگ موسسه نمایشگاه‌ها در هفته کم‌خبر کتاب و نشر

پیشرفت کشور با تربیت کودکان پویا محقق می شود

کرملین ترجمه اظهارات ماکرون را تصحیح کرد

جامعه پزشکی گرفتار تاج و تخت اقلیت عافیت طلب

همایش ملی رسانه و سبک زندگی اسلامی ایرانی برگزار می شود

585 طرح درآمدزای دهیاری های کشور تصویب شد

ظرفیت خوابگاهی در این دانشگاه محدود است

جشنواره غذای سالم و صنایع دستی در روستای ترکان برگزار شد

برگزاری آزمون جامع دانشگاه فرهنگیان با شرکت بیش از 15هزار مهارت آموز

سهم 43 درصدی وزارت بهداشت از برگزیدگان نهایی تیتر 11

سهم 43 درصدی وزارت بهداشت از برگزیدگان نهایی تیتر 11

قانون، اصلاح و سیاست ورزی/ مروری بر بازنگری قانون اساسی در سال 68

ثبت‌نام اربعین آغاز شد

روزی که «هادی» جاودانه شد