تبریز در تسخیر نمای رومی/ تهدیدی جدی برای شهری زلزله‌خیز عکس

تبریز در تسخیر نمای رومی/ تهدیدی جدی برای شهری زلزله‌خیز

  بزرگنمایی:

تبسم مهر:یک گردشگر فرانسوی است که در ادامه سفرهایش به شهرهای بزرگ ایران، حالا به تبریز رسیده است. او در هتلی با نمای رومی اقامت دارد و می‌گوید هربار که بعد از گذشت و گذار در شهر به هتل برمی‌گردد، افسوس می‌خورد.

«انتظار داشتم حداقل یک بند از مطالبی که درباره تاریخ معماری و هویت بناهای این شهر خوانده بودم در محل اقامتم وجود داشته باشد تا بتوانم یک عکس سلفی بگیرم، برای دوستانم بفرستم و بنویسم من تبریز هستم.» او این حسرت را با خبرنگار تبسم مهر درمیان می‌گذارد.

Paul مثل صدها و هزاران مسافر دیگر از دیدن رخت رومی بر تن ساختمان‌های این‌شهر متعجب شده است. چیزی نمی‌گوید اما شاید از آمدنش به تبریز و صرف زمان و هزینه هم پشیمان شده باشد.

همانطور که مدل موی سر آلمانی مد شد

چندسال است که تابلوها در ورودی‌های شهر شما را به تبریز می‌خوانند، اما ساختمان‌ها چیز دیگری می‌گویند. ساختمان‌هایی بلندمرتبه در نقاط مختلف شهر که لباس رومی بر تن کرده‌اند اما در دل‌شان آدم‌هایی زندگی می‌کنند که بعد از صحبت کردن درباره وضعیت آب و هوا، از ضرورت بازگشت به هویت و اصالت کهن سرزمین‌شان سخن می‌گویند.

حالا می‌توان با گشتی یک‌ یا دوساعته در سطح شهر تبریز صدها ساختمان با نمای رومی دید. البته در شهرک‌های تازه احداث‌شده و خیابان‌های معروف به بالای شهر، این نما چندین‌برابر بیش‌تر از سایر نقاط شهر به چشم می‌خورد.

همانطور که هیچ‌کس نفهمید از چه زمانی مدل موی سر آلمانی، بر سر جوانان ایرانی آوار شد؛ همانطور که هیچ‌کس نفهمید چگونه کت و شلوار ایتالیایی و فرانسوی به رایج‌ترین لباس بین مردان ایرانی تبدیل شد؛ هیچ‌کس نمی‌فهمد که چرا، چگونه و چه‌زمانی نمای رومی به پرطرفدارترین نوع نما تبدیل شد.

روح سرگردان روم باستان در کوچه‌های تبریز

نمای رومی، سبکی کلاسیک است که از المان‌های معماری روم باستان الهام گرفته شده است. این نوع نما، جزو طراحی‌های لوکس و گران‌قیمت به حساب می‌آید.  معماری رومی، به طور کلی نمادی از قدرت و استحکام است. این ویژگی از گذشته تا به امروز یکی از مهم‌ترین المان‌های طراحی بناها به سبک رومیان است.

اجرای این سبک در نما، جزء پرهزینه‌ترین طرح‌هاست چرا که برای اجرایی با صلابت لازم است از مصالح سنگینی مثل سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده کرد. همچنین اجرای نمای رومی، به دلیل پیچیدگی‌های موجود، کار سختی به حساب می‌آید؛ بنابراین می‌توان گفت که نمای رومی، تصویری لوکس و ارزنده به یک ساختمان اعطا می‌کند.

وجود قوس‌های منحنی و قطور، وجود ستون‌هایی به شیوه‌ی دوریک، یونیک و قرنتی، تعدد ستون‌های تزئینی در نمای رومی از ویژگی‌های نمای رومی به حساب می‌آید.

وقتی ما در گذشته نتوانستیم برای خودمان آینده‌ای ترسیم کنیم، ناخواسته وارد آینده دیگران شدیم.امروزه، بیش‌تر نماهای رومی با استفاده از سنگ تراورتن اجرا می‌شود. چراکه فراوانی معادن آن موجب کاهش قیمت این سنگ در بازار مصالح شده و همچنین کیفیت و دوام خوبی نیز دارد. متریال دیگری که امروزه، در اجرای نمای رومی به کار می‌رود، سیمان سفید است. البته که اجرای چنین طرح‌های پیچیده‌ای با سیمان کمی دشوارتر است، اما هزینه‌ی مصالح به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

اینکه امروزه نمای رومی که هیچ سنخیتی با تاریخ و فرهنگ ما ندارد به غالب‌ترین نوع نما در سطح شهر تبدیل شده است، از نظر کریم میمینت‌نژاد، پژوهشگر تاریخ تبریز یک علت دارد: وقتی ما در گذشته نتوانستیم برای خودمان آینده‌ای ترسیم کنیم، ناخواسته وارد آینده دیگران شدیم.

او در گفتگو با خبرنگارتبسم مهر بیش‌تر توضیح می‌دهد: همانگونه که در گذشته لباس سنتی داشتیم، معماری مخصوص خودمان را هم داشتیم که در اثر بی‌توجهی‌ها، فراموش شده و جای آن را سبک‌های معماری‌ کشورهای دیگر گرفته است.

این نما آینه دق دیگران است

«در فرهنگ ما خانه محلی برای آسایش و استراحت بود نه محلی برای فخرفروشی و قدرت‌نمایی» او این را می‌گوید و اضافه می‌کند: برای مثال کریم خان صدقیانی یکی از ثروتمندترین مردان تبریز در زمان خود بود که نمای خانه‌اش با نمای خانه یک خانواده فقیر در همان کوچه هیچ تفاوتی نداشت.

میمنت‌نژاد می‌گوید: نمای رومی یک نمای کاملا خشن، خشک و بی‌روح است درحالی که در فرهنگ ما نما باید دارای سادگی و مصالح متناسب با معماری ایرانی-اسلامی از جمله کاشی باشد که دارای معنا و مفهوم خاصی هستند.

او از اینکه در کوچه پس کوچه‌های تبریز هیچ اثری از معماری اصیل این شهر باقی‌ نمانده معترض است: معمارها و نهادهای نظارتی شهرسازی ما کجا هستند؟ چرا سکوت کرده‌اند؟

نمای رومی تنها به روح شهر آسیب نمی‌زند. معماران و کارشناسان این حوزه به‌کارگیری نمای رومی را یک تهدید بزرگ و جدی در هنگام وقوع زلزله می‌دانند.

یک تهدید سنگین برای شهری زلزله‌خیز

علیرضا نیایشی، یک کارشناس سازه در گفتگو با خبرنگار تبسم مهر توضیح می‌دهد: ساختمان‌های ما با آجر سفالی ساخته می‌شوند و نمای رومی سنگی است که روی سفال می‌آید.

او می‌گوید: به‌خاطر اینکه نصب سنگ روی آجر سخت است، نماکاران حتی با پیچ سنگ‌ها را با استحکام بیش‌تری نصب می‌کنند اما در طول زمان سیمانی که لای آجر و سنگ قرار گرفته، می‌تواند سنگ را رها بکند.

نیایشی این موضوع را برای شهری همچون تبریز که یکی از زلزله‌خیزترین مناطق ایران به شمار می‌آید، بسیار خطرناک می‌داند: در کوچه‌ها 10متری ما ساختمان‌هایی با ارتفاغ بیش از 20متر وجود دارد که از نمای رومی در آن‌ها استفاده شده است و با کوچک‌ترین لرزه‌ای جان بسیاری از افراد به خطر می‌افتد.

البته فقط تبریز نیست. حالا در بیش‌تر شهرهای بزرگ ایران هرکس که می‌خواهد ساختمان و بنای تازه‌ای احداث کند، و کمی دستش به دهانش می‌رسد، به سمت نمای رومی می‌رود.

به باور برخی‌ها، به‌کارگیری سبک نمای رومی شهر را زیباتر و دیدنی‌تر می‌کند. اما آن‌ها درباره اینکه شهر به همان‌اندازه زیستنی باشد، ضمانتی نمی‌دهند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

شواهد علمی از تأثیر داروی ایرانی بر کاهش بیماریهای قلبی ارائه شد

آینه های بزرگ آب وهوای مریخ را گرمتر می کنند

فضاپیمای «چاندرایان2» از ماه عکس گرفت

کوچکترین موتور جهان ساخته شد

قانون، اصلاح و سیاست ورزی

ساخت دولت اسلامی و تمدن اسلامی؛ دو گام ضروری تحقق ظهور

دامنه‌ فارسی میلیونی شد

کدام وب‌سایت‌ها نماد اعتماد الکترونیکی دارند؟

آرامش بازار مسکن مشروط است

پروژه مشترک بازار سرمایه ایران و عراق

کشف 7 قلم شی تاریخی و دستگیری یک قاچاقچی در گلستان

تولید سیگار همچنان صعودی

مرگ توله خرس زیارت در پردیسان تهران

اولتیماتوم آخر برای اعلام حقوق

«باور 373» ضریب نفوذ ناپذیری به مرزهای هوایی را افزایش داده است

سه رکورد جدید برای ایران

ایجاد 1200 اقامتگاه گردشگری با حمایت صندوق کارآفرینی امید

ویشکا آسایش «گورکن» می‌شود/ روزهای پایانی پیش‌تولید

عقب‌گرد 0.2 درصدی شاخص دلار

دعوای رهبران برزیل و فرانسه درباره آتش سوزی آمازون

صعود خفیف بورس‌های جهانی

یوان چین در پایین ترین سطح 11 سال اخیر

اینکه خطر درگیری وجود دارد یا نه را از حکومت ایران بپرسید

رویوران: امارات و عربستان بر سر یمن تبانی کردند

جمالی: توقیف نفتکش به درخواست آمریکا بود

برای چین پول نداریم

برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های قدیمی سینما

پزشکی جنگ در یک نگاه

خودسانسوری؛ عاقبت روزنامه‌نگاری برای شاعران؟

آخرین وضعیت «پایتخت» و «نون‌.خ» و چند پرسش درباره تلخی‌ سریال ها

برتری فیلم کوتاه "تشریح" سیاوش شهابی در جشنواره النواه بیروت

«کریم لوژی» روایتی متفاوت از نمایش ایرانی و «کریم‌ شیره‌ای»

آمادگی ظهور منوط به فهم مطالبه امام است/ گناهی که بخشیده نمی‌شود

ادغام موسسات برای کاهش هزینه ستادی است/اکران در وضعیت خاکستری است

چرا مونسان سرپرست وزارت میراث فرهنگی شد؟

«دا» در پله صد و پنجاه و هشتم ایستاد

حضور پررنگ موسسه نمایشگاه‌ها در هفته کم‌خبر کتاب و نشر

پیشرفت کشور با تربیت کودکان پویا محقق می شود

کرملین ترجمه اظهارات ماکرون را تصحیح کرد

جامعه پزشکی گرفتار تاج و تخت اقلیت عافیت طلب

همایش ملی رسانه و سبک زندگی اسلامی ایرانی برگزار می شود

585 طرح درآمدزای دهیاری های کشور تصویب شد

ظرفیت خوابگاهی در این دانشگاه محدود است

جشنواره غذای سالم و صنایع دستی در روستای ترکان برگزار شد

برگزاری آزمون جامع دانشگاه فرهنگیان با شرکت بیش از 15هزار مهارت آموز

سهم 43 درصدی وزارت بهداشت از برگزیدگان نهایی تیتر 11

سهم 43 درصدی وزارت بهداشت از برگزیدگان نهایی تیتر 11

قانون، اصلاح و سیاست ورزی/ مروری بر بازنگری قانون اساسی در سال 68

ثبت‌نام اربعین آغاز شد

روزی که «هادی» جاودانه شد