ثبت نام 14میلیون و650 هزار دانش آموز
اجتماعی
بزرگنمایی:
وزیر آموزش و پرورش از نام نویسی حدود ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش آموز در مدارس خبر داد و اعلام کرد که پوشش تحصیلی به بیش از ۹۸ و نیم درصد رسیده است.
به گزارش تبسم مهر وبه نقل از صدا و سیما، محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه «نگاه یک» با بیان اینکه بیش از 14 میلیون و 650 هزار دانش آموز برای سال تحصیلی جدید در مدارس کشور نام نویسی کرده اند، گفت: در آموزش کلاس اول ابتدایی یک و هفت دهم درصد و در مجموع کلاس های ابتدایی 2 درصد افزایش نام نویسی دانش آموز داریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی به بیش از 98 و نیم درصد رسیده است، ادامه داد: از این تعداد، 86 و چهار دهم درصد در مدارس دولتی هستند و 48 و 8 دهم درصد آن ها دخترها هستند.
وی افزود: 480 هزار نفر از اتباع بیگانه در کلاس های آموزشی شرکت می کنند که سه و نیم درصد از کل دانش آموزان را شامل می شوند.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه آموزش، حق عمومی مردم است، گفت: تلاش کردیم که این حق ادا شود.
وی افزود: 570 هزار کلاس در 110 هزار واحد آموزشی در سراسر کشور فعال هستند که از این تعداد 45 هزار کلاس کمتر از 50 نفر دانش آموز دارد.
حاجی میرزایی اضافه کرد: در حالی که جمعیت دانش آموز روستایی ما 20 درصد است، 50 درصد مدارس ما در روستا وجود دارد و این نشان می دهد برای توسعه فرصت های آموزشی و دسترسی همگان حتی در مناطق دوردست و کم برخوردار تلاش بسیار زیادی در طول سال های گذشته شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای پوشش حداکثری دانش آموزان، تامین عدالت آموزشی و دسترسی به فرصت های آموزشی، گام های خوبی برداشته شده است.
وی ادامه داد: در سیاستی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پیش بینی شده است باید به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ، پیش برویم. این مدارس قابلیت ها و ظرفیت بیشتری دارند و هزینه های آن ها کمتر و دسترسی به معلمان و امکانات بیشتر است و از خیرین هم استدعا داریم به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ بروند.
حاجی میرزایی گفت: 142 میلیون کتاب درسی در هزار عنوان توزیع شده است که در پایه های ابتدایی و متوسطه دوم، کار و دانش و فنی و حرفه ای، با نام نویسی در سامانه از طریق مدرسه تحویل می گیرند اما دانش آموزان دوره اول متوسطه از طریق کتابفروشی، کتاب های خود را تهیه می کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این کتاب ها با 70 درصد یارانه در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و ارز دولتی به آن اختصاص داده شده است.
او افزود: 32 میلیارد تومان برای استان سیستان و بلوچستان و برخی مناطق کم برخوردار قرار دادیم تا کتاب ها کاملاً رایگان در اختیارشان قرار گیرد.
حاجی میرزایی به مشکل انتخاب مدرسه مناسب اشاره و اضافه کرد: تلاش می کنیم تا افراد بتوانند مدرسه دلخواه خود را انتخاب کنند و جبر جغرافیایی را از بین ببریم.
وی افزود: برای مقابله با تخلفات احتمالی، شماره ای به مدارس اعلام شده است تا در معرض دید مراجعان قرار گیرد و بتوانند مشکلاتشان را گزارش کنند.
حاجی میرزایی اضافه کرد: تاکنون 28 هزار و 500 بازدید از مدارس انجام شده است و در برخی موارد که مدارس به ناحق پولی از اولیاء گرفتند، استرداد شده است و در برخی موارد، ابلاغ مدیر لغو شده است و در بعضی از مدارس غیردولتی به شورای نظارت معرفی شدند و مجازت هایی در نظر گرفته شده است.
او با اشاره به اینکه 110 هزار واحد آموزشی داریم، افزود: ممکن است در تعدادی از آن ها مشکلاتی بوجود بیاید اما تلاش می کنیم با نظارت بیشتر و ارسال بازرس، این موضوع را مدیریت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره سند تحول گفت: نیازمند آن هستیم تا محتوای سند را در آموزش و پرورش و جامعه تسری بدهیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه برای استقرار هر سند نیازمند درک مشترک از مفاهیم آن هستیم، افزود: تا زمانی که مفاهیم سند تحول به تقاضای عمومی تبدیل نشود اجرای آن دشوار است.
وی تاکید کرد: مفاهیم سند تحول بسیار راهگشا و مهم است و می تواند ماموریت آموزش و پرورش را به نحو مناسب تری محقق کند.
او با اشاره به اینکه سند تحول آموزش و پرورش، در قالب شش زیرنظام است، گفت: رسیدن به منابع پایدار، تغییر و تحول در مدیریت و کیفیت آموزش و تغییر نظام ارزشیابی و برنامه های درسی از جمله این زیرنظام هاست.
حاجی میرزایی افزود: برای هر یک از این زیرنظام ها، مسؤل تعیین می کنیم تا زمینه های اجرایی آن ها فراهم شود و این یکی از اهداف اصلی در زمان مسؤلیتم است.
وی اضافه کرد: کسانی که پایان دوره آموزش عمومی را می گذرانند باید حداقل به توانایی های پایه برسند.
حاجی میرزایی گفت: با توجه به اینکه فاصله با اهداف سند تحول بنیادین، زیاد و مفاهیم آن بسیار عمیق و گسترده است، اجرایی کردن آن در نظام تعلیم و تربیت به زمان نیاز دارد اما حتماً تا چشم انداز 1404 توفیقات خوبی را در عرصه تعلیم و تربیت بدست خواهیم آورد.