رقابتهای شطرنج تاتا استیل؛
اقدامات پرورشی در مدارس بدون آسیب شناسی اثر گذار نیست
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - ساری - ایرنا - مدیرکل فرهنگی، هنری ، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اعلام این که بسیاری از برنامههای پرورشی در مدارس بدون توجه به نوع آسیبها و اثرات آنهاست، گفت: اقدامات پرورشی بدون آسیب شناسی اثرگذار نیست.
تبسم مهر - ساری - ایرنا - مدیرکل فرهنگی، هنری ، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اعلام این که بسیاری از برنامههای پرورشی در مدارس بدون توجه به نوع آسیبها و اثرات آنهاست، گفت: اقدامات پرورشی بدون آسیب شناسی اثرگذار نیست.
به گزارش خبرنگار ایرنا، علی رمضانی روز چهار شنبه در مراسم آغاز به کار نخستین همایش همیاران مشاور در ساری افزود: متاسفانه آسیب شناسی کارشناسانه از تهدیداتی که متوجه دانش آموزان است، یکی از حلقههای مفقوده در برنامه ریزی توانمند سازی دانش آموزان بوده است.
وی یکی از اهداف اجرای طرح همیار مشاور در مدارس را پر کردن خلا موجود برای آسیب شناسی دانست و گفت: انتظار از مشاوران و همیاران مشاور این است که در کارگاههای آموزشی و سمینار هایی که برگزار میشود با فراگیری آموزشهای لازم، آسیب شناسی در مدارس را در اولویت قرار بدهند.
رمضانی افزود: باید آسیبهای اجتماعی پیدا و پنهان که دانش آموزان را در لایههای مختلف تهدید میکند شناسایی و راهکار مناسب برای مقابله با آن اندیشیده شود تا برنامه هایی که ارائه و اجرا میشود بر اساس آسیب شناسی باشد.
وی آسیب شناسی را گام نخست و پیش نیاز برای برنامه ریزی مناسب در سطوح مختلف پرورشی دانست و اظهار داشت: نمیتوان با یک برنامه کلی و وزارتی تمام دانش آموزان کشور را از آسیبهای اجتماعی محافظت کرد.
این مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: کشور ما از اقوام مختلف، شرایط جغرافیای متفاوت، فرهنگ متنوع و مردمانی متمایز تشکیل شده و دانش آموزان هر منطقه از کشور با آسیبهای اجتماعی متفاوتی رو به رو هستند و به همین دلیل برنامههای مشاوره و آسیب شناسی باید منطقه محور و مدرسه محور باشد.
وی با تاکید بر این که صدور دستور العمل واحد از بالا آن هم بدون هرگونه آگاهی آسیب شناسانه منطقه ای تاکنون جز صرف هزینههای هنگفت نتیجه ای در پی نداشت، افزود: مدیر مدرسه ای که نداند چه آسیب اجتماعی، کدام دسته از دانش آموزان را مورد تهدید قرار میدهد، جز صرف هزینه و وارد کردن بار مالی به بدنه آموزش و پرورش هیچ دستاوردی نخواهد داشت.
مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه این وزارتخانه در آسیب شناسی و ارائه راهکارهای مناسب برای اثرگذاری و کاهش تهدیدها را از طریق اجرای طرح همیاران مشاور جدی توصیف و تاکید کرد: انتظار وزارتخانه این است که هزینه ای که در حوزه مشاوره میشود در راستای آسیب شناسی و ارائه راهکارها برای برنامه ریزی متناسب با دانش آموزان باشد و صرفا به برگزاری همایش و دورهمی ختم نشود.
** شرکت بیش از هفت میلیون دانش آموز در برنامههای فرهنگی
رمضانی مهارت آموزی و ایجاد نشاط و شادابی را اولویت و دورنمای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت: امسال هفت میلیون و 100 هزار نفر در برنامههای فرهنگی و پرورشی در مدارس کل کشور شرکت کرده اند که از جمله آن حضور بیش از 2 میلیون دانش آموز در طرح پرسش مهر بوده است.
وی افزود: با این وصف، از نظر ما تعداد شرکت کنندگان در برنامههای فرهنگی و هنری دغدغه نشاط و مسائل دانش آموزانی را که در حوزههای مختلف دچار آسیب هستند، برطرف نمیکنند.
مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: همیاران مشاور دیده بان ما در حوزه آسیبهای اجتماعی هستند و آسیبهای موجود پیرامون دانش آموزان و مدرسه را شناسایی میکنند و برنامههای مداخله گرانه ما تابع آسیب شناسی مشاوران است.
وی این وظیفه حساس توصیف کرد و افزود: مدیران بدون مشاوران دانش آموزی هیچگاه نخواهند توانست برنامه مناسب برای آن را تدوین و اجرایی کرده و نتیجه ای از آن دریافت کنند
نخستین همایش همیار مشاور از امروز به میزبانی استان مازندران در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و به مدت 2 روز ادامه دارد.
در این همایش دانش آموزان همیار مشاور، مشاوران مدارس و جمعی از استادان دانشگاه کشور حضور دارند.
قرار است در این همایش کارگاههای آموزشی برای دانش آموزان و مشاوران سراسر کشور برگزار شود.
7335/1654
انتهای پیام /*